پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391 10:46 PM
4 : دانشور رفتار اسفند 1384; 12(15 (ويژه مقالات علوم تربيتي 5)):45-62. |
زنان و چالش هاي پذيرش مديريت در آموزش و پرورش |
نيك پي ايرج* |
* دانشگاه لرستان |
توسعه پايدار، مشاركت همه جانبه نيروي انساني را مي طلبد. به زعم بسياري از صاحبنظران علم مديريت، مشاركت منابع انساني نقش بسزايي در اثربخشي و كارايي سازمان دارد. هدف اين پژوهش، شناسايي آن دسته از عوامل (عوامل سازماني و مديريتي، اجتماعي، فرهنگي، انگيزشي و بيولوژيكي) است كه پذيرش مسووليت هاي مديريتي و ستادي زنان شاغل در سازمان آموزش و پرورش استان لرستان را با مشكل و مخاطره مواجهه كرده است. براي اين كار از ميان 13169 نفر از زنان شاغل در جامعه مورد مطالعه، تعداد 375 نفر به روش نمونه گيري تصادفي-طبقه اي انتخاب گرديد. با انجام روش تحقيق پيمايشي و استفاده از پرسشنامه اي مركب از 30 سوال باز و بسته پاسخ، داده هاي مورد نياز جمع آوري گرديد. نتايج تحليل نشان داد عامل سازماني و مديريتي، عمده ترين مشكل در پذيرش مسووليت هاي مديريتي و ستادي است كه اين موضوع در بين افراد با سطوح تحصيلي بالا، بيش تر خود را نشان مي دهد. عوامل اجتماعي، فرهنگي و انگيزشي به ترتيب در مرتبه هاي بعدي اولويت قرار داشته و زنان مجرد تمايل كم تري به پذيرش مسووليت هاي مديريتي و ستادي نشان داده اند. كم ترين مشكل مربوط به عامل جسماني است كه تنها در ميان افراد با سنوات كاري بالا مطرح است. از نظر ساير متغيرهاي سن، محل كار (از نظر جغرافيايي و مقطع تحصيلي) و مسووليت يا عدم مسووليت در مديريت مدرسه نيز تفاوت معناداري مشاهده نگرديد. |
كليد واژه: چالش، آموزش و پرورش، زنان، مديريت |
نسخه قابل چاپ |