پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391 10:42 PM
5 : دانشور رفتار تير 1385; 13(17 (ويژه مقالات مديريت 6)):87-96. |
برنامه ريزي درسي در دانشگاه به كمك مدل سازي دو مرحله اي برنامه ريزي رياضي |
عليرضايي محمدرضا,منصورزاده سيدمهدي,خليلي مسعود |
در مساله برنامه ريزي درسي در دانشگاه، لزوم در نظر گرفتن متغيرهاي متناظر با دروس، اساتيد، كلاس ها، روزهاي هفته و ساعات قابل برنامه ريزي در روز سبب مي شود كه با يك مساله برنامه ريزي رياضي از نوع برنامه ريزي خطي با اعداد صحيح و با ابعاد بزرگ مواجه باشيم. غالبا مساله آن قدر بزرگ مي شود كه با ابزارهاي موجود قابل حل نيست و به جاي استفاده از مدل هاي برنامه ريزي رياضي، مجموعه اي از الگوريتم هاي ابتكاري براي حل آن پيشنهاد شده است. در اين مقاله، ضمن تشريح مساله و دسته بندي شرايط به شرايط سخت كه حتما بايد برقرار باشند و شرايط نرم كه حتي المقدور بهتر است برقرار باشند مساله را به صورت يك مساله برنامه ريزي خطي با اعداد صحيح فرمول بندي مي كنيم. آنگاه با واردكردن متغيرهاي قابل برنامه ريزي، طي دو مرحله، مساله را حل مي كنيم. ضمنا بر اساس مدل پيشنهادي، يك سيستم نرم افزاري طراحي و ساخته شده كه ضمن ارايه اين سيستم آن را با داده هاي واقعي مربوط به نيمسال دوم 83-82 دانشكده رياضي دانشگاه علم و صنعت ايران اجرا كرده، برنامه ريزي درسي را انجام مي دهيم و نتايج حاصل را با برنامه ريزي صورت گرفته دستي مقايسه مي كنيم. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |