پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391 10:40 PM
6 : دانشور رفتار شهريور 1385; 13(18 (ويژه مقالات علوم تربيتي 6)):77-90. |
تاثير انتظارات معلمان بر نحوه ارزشيابي دروس علوم اجتماعي و تجربي دانش آموزان دوره راهنمايي |
عزيزي نعمت اله,هيبت الهي سيدمحمد |
به منظور بررسي اثر انتظارات معلمان دوره راهنمايي شهرستان سنندج بر نحوه ارزشيابي از دروس علوم اجتماعي و تجربي دانش آموزان دختر و پسر، طرح آزمايشي پس آزمون با گروه گواه با سه عامل (موقعيت هاي ايجاد انتظار، جنسيت معلمان و جنسيت دانش آموزان) به صورت يک طرح 3×2×2 به مورد اجرا گذاشته شد. در اين پژوهش از 120 معم زن و مرد مدارس دوره راهنمايي در درس هاي علوم تجربي و علوم اجتماعي جهت نمره گذاري 80 برگه امتحاني دانش آموزان دختر و پسر در 12 موقعيت آزمايشي براي آزمون فرضيه هاي تحقيق و پاسخگويي به سوالات پژوهش استفاده شد. يافته ها از تاثير کلي اثر انتظار معلمان حمايت مي کرد، اما در مورد تعامل جنسيت معلمان با جنسيت دانش آموزان، انتظارات ايجاد شده در موقعيت هاي سه گانه آزمايشي (انتظارات مثبت، انتظارات منفي، بدون اثر انتظار) تغيير معناداري در نحوه ارزشيابي معلمان از دانش آموزان به وجود نياورد. |
كليد واژه: ارزشيابي، انتظار، عملکرد تحصيلي، موقعيت هاي ايجاد انتظار، معلم، دانش آموز |
نسخه قابل چاپ |