پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391 10:39 PM
6 : دانشور رفتار آبان 1385; 13(19 (ويژه مقالات روان شناسي 7)):65-74. |
مقايسه اثربخشي دو شيوه شناختي - رفتاري و آموزش والدين در افزايش عزت نقس دانش آموزان |
امامي طاهره,فاتحي زاده مريم السادات,عابدي محمدرضا |
هدف از انجام اين پژوهش، بررسي و مقايسه اثربخشي دو شيوه شناختي - رفتاري و آموزش والدين در افزايش عزت نفس دانش آموزان بود. طرح تحقيق، تجربي و از نوع پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است. به اين منظور، شش کلاس از بين کلاس هاي سال دوم راهنمايي شهر اصفهان به طور تصادفي انتخاب و آزمون عزت نفس اليس پوپ به عنوان پيش آزمون روي آن ها اجرا گرديد. سپس در هر کلاس، پانزده نفر از دانش آموزاني که نمره عزت نفس آن ها زير نقطه برش بود، انتخاب و به صورت تصادفي به گروه هاي آزمايشي و کنترل تقسيم شدند. چهار گروه آزمايشي (دو گروه دختران و دو گروه پسران) به دو شيوه تحت آموزش قرار گرفتند. در گروه هاي شناختي - رفتاري دختران و پسران، آموزش هايي به دانش آموزان داده شد و در گروه هاي آموزش والدين، والدين دانش آموزان تحت آموزش هاي خاص قرار گرفتند. در گروه کنترل هيچ مداخله اي اعمال نگرديد. پس از اتمام جلسات و اجراي پس آزمون، نتايج با استفاده از آزمون تحليل واريانس دو راهه و سه راهه و آزمون هاي تعقيبي لازم تحليل گرديد. نتايج به اين قرار است: |
كليد واژه: عزت نفس، درمان شناختي - رفتاري، آموزش والدين، عزت نفس، دانش آموز، دوره راهنمايي |
نسخه قابل چاپ |