0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:39 PM

 5 : دانشور رفتار آبان 1385; 13(19 (ويژه مقالات روان شناسي 7)):53-64.
 
بررسي رابطه ساخت ارزشي خانواده با حرمت خود دانش آموزان
 
جان بزرگي مسعود,نوري ناهيد,مستخدمين حسيني خيرالنسا
 
 
 

نظام ارزشي و حرمت خود، دو مولفه اساسي سلامت رواني و اجتماعي به حساب مي آيند. ترجيحات ارزشي گاهي تعيين کننده مسير زندگي هستند و با اثرگذاري بر سبک تربيت، رفتار و شخصيت فرزندان را تحت تاثير قرار مي دهد. در اين پژوهش، فرض بر اين است که نوع ترجيح حرمت خود فرزندان را به عنوان يک مولفه مهم سلامت رواني تحت تاثير قرار مي دهد و اين تاثير در مناطق مختلف متفاوت است. حرمت خود از مولفه هاي بنيادي سلامت رواني است. اين مطالعه در پي بررسي رابطه بين ساخت ارزشي خانواده و حرمت خود دانش آموزان پايه دوم و سوم مدارس متوسطه شهر تهران بوده است.
بدين منظور
212 نفر آزمودني پس از نمونه گيري خوشه اي به طور تصادفي از بين دانش آموزان پايه هاي دوم و سوم دوره متوسطه در رشته رياضي فيزيک از پنج منطقه جغرافيايي شامل شمال، غرب، مرکز، شرق و جنوب تهران به همراه 212 نفر از والدين آن ها انتخاب و مورد بررسي قرار گرفتند. براي بررسي حرمت خود دانش آموزان از پرسشنامه «حرمت خود کوپراسميت» و براي بررسي ترجيحات ارزشي از آزمون «آلپورت – ورنون - ليندزي» استفاده شده است. داده ها علاوه بر توصيف با روش هاي استنباطي (همبستگي، آنوا و تحليل رگرسيون) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته اند. نتايج تجزيه و تحليل داده ها نشان داده که بين برخي از رحجان هاي ارزشي خانواده ها و حرمت خود دانش آموزان با درجه اطمينان 95 درصد رابطه معنادار وجود دارد. البته نوع اين ترجيحات بر حسب مناطق تغيير مي کند. هر چند جهت گيري ارزشي اجتماعي رابطه معنادار معکوس با حرمت خود فرزندان دارد، ولي برخي رحجان هاي ارزشي تاثير مستقيم از جانب مادر بر حرمت خود فرزندان دارد.
به طور کلي به نظر مي رسد تاثير رحجان هاي ارزشي متفاوت بر حسب جنسيت، نوع والدين (پدر يا مادر) و منطقه جغرافيايي متفاوت است.

 
كليد واژه: نظام ارزشي، حرمت خود، ساخت ارزشي خانواده، دانش آموز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها