پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391 10:36 PM
7 : دانشور رفتار اسفند 1385; 13(21 ( ويژه مقالات علوم تربيتي7)):64-76. |
تبيين، تحليل و نقد روش ها و محتواي تربيت ديني کثرت گرا (پلوراليستي) |
سجادي سيدمهدي,اسدي حسن |
تکثر و تنوع ديني و مذهبي در دنياي امروز واقعيتي مسلم است و اين تکثر تا به امروز منشا مجادلات و مناقشات بسيار شده است. به طور کلي در زمينه تبيين و تفسير تنوع و تکثر اديان، سه ديدگاه عمده وجود دارد: ديدگاه انحصار گرايي، ديدگاه شمول گرايي و ديدگاه تکثر گرايي. از اين ميان، ديدگاه تکثر گرايي ديني، ديدگاه جديدي است که در عرصه معرفت ديني پيدا شده و چندي است در کشور ما نيز مطرح گرديده و موافقان و مخالفان جدي نيز دارد. تربيت ديني و معنوي بشر و نقش آن در حيات دنيوي و اخروي در کشور ما از اهميت و حساسيت دو چندان برخوردار است. اين مقاله با عنوان تبيين، تحليل و نقد تربيت ديني تکثر گرا که روش ها و محتواي تربيت ديني مطلوب تکثر گرايي ديني را نشان مي دهد، تربيت ديني کثرت گرا را از حيث نظري و عملي مورد بررسي و نقد قرار مي دهد. اين تحقيق به اين نتيجه رسيده است که روش ها و محتواي مطلوب تعليم و تربيت ديني تکثر گرا داراي اشکالات نظري و عملي جدي است که بايد مورد توجه برنامه ريزان تعليم و تربيت قرار گيرد. |
كليد واژه: دين، تکثر گرايي ديني، تعليم و تربيت ديني، نقد و تحليل، تبيين، تربيت کثرت گرا، محتواي تربيتي، روش هاي تربيت |
نسخه قابل چاپ |