پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391 10:35 PM
4 : دانشور رفتار اسفند 1385; 13(21 ( ويژه مقالات علوم تربيتي7)):33-42. |
بررسي وضعيت فضاي فيزيکي مدارس شهر اصفهان با توجه به استانداردهاي سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس |
بختيارنصرآبادي حسن علي* |
* دانشگاه اصفهان |
فضاي آموزشي مناسب، از عوامل مهم و موثر در بهبود و بالا بردن کيفيت آموزش و يادگيري است و يکي از مقوله هاي مهم در آموزش و پرورش به حساب مي آيد. بهبود فضاهاي فيزيکي مي تواند به يادگيري دانش آموز در حيطه شناختي، عاطفي و مهارتي کمک کند و انگيزه هاي او را بالا ببرد. در پژوهش حاضر، محقق وضعيت فيزيکي مدارس شهر اصفهان را در ارتباط با استانداردهاي سازمان نوسازي و تجهيز مدارس مورد بررسي و ارزيابي قرار داده و مدلي بهينه براي فضاسازي آينده مدارس ارايه کرده است. اين مدل با توجه به شرايط جديد و رويکردهاي جديد علمي - فلسفي، نظير ديدگاه جانسون و جانسون در اواخر قرن بيستم طراحي شده است. در اين بررسي، تعداد 193 باب مدرسه از ميان تمام مدارس شهر اصفهان به روش طبقه اي انتخاب شدند و با استفاده از چک ليست، اطلاعات مربوط به آن ها جمع آوري شد و مورد تجزيه و تحليل آماري قرار گرفت. نتايج پژوهش نشان داد که مدارس شهر اصفهان از نظر وضعيت کتابخانه، بهداشت، فضاي باز، سالن اجتماعات و راهرو ها در سطح نسبتا مطلوب و از نظر کلاس هاي درس، آزمايشگاه و فضاهاي اداري در وضعيت مطلوب قرار دارند. همچنين سرانه فضاهاي اداري سه دوره تحصيلي، سرانه فضاي پرورشي در مدارس راهنمايي و سرانه فضاي باز در دبيرستان مطلوب ارزيابي شد. البته فضاهاي ديگر از ميانگين سرانه استاندارد فاصله داشته، در وضعيت مطلوب قرار ندارند. |
كليد واژه: فضاي آموزشي، وضعيت فيزيکي، فضاسازي، مدارس |
نسخه قابل چاپ |