پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391 10:32 PM
3 : دانشور رفتار ارديبهشت 1386; 14(22 (ويژه مقالات روان شناسي 8)):37-46. |
ارتباط سبك فرزندپروري والدين با مهارت هاي اجتماعي و جنبه هايي از خودپنداره دانش آموزان دبيرستاني |
يوسفي فريده* |
* بخش روان شناسي تربيتي، دانشگاه شيراز |
اهداف پژوهش حاضر عبارت بودند از 1) بررسي رابطه بين نحوه ادراك از سبك فرزندپروري والدين و مهارت هاي اجتماعي و 2) بررسي رابطه بين نحوه ادراك از سبك فرزند پروري والدين و جنبه هايي از خود - پنداره. براي اين منظور، 256 دانش آموز دبيرستاني شيراز، دو آزمون زمينه يابي نگرش ها و ادراكات دانش آموز (SAPS) و مهارت هاي اجتماعي ماتسون (MESSY) را تكميل كردند. نتايج نشان دادند كه در فرهنگ ايراني، ادراك از خانواده به عنوان قاطع و/ يا مستبد، پيش بيني كننده رفتارهاي غير اجتماعي، پرخاشگري و رفتارهاي تكانشي افراد؛ و ادراك از خانواده به عنوان صميمي و حمايت كننده، پيش بيني كننده تمامي جنبه هاي خود - پنداره دانش آموزان است. نتايج با توجه به يافته هاي حاصل از مطالعات بين فرهنگي مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |