پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391 10:27 PM
2 : دانشور رفتار تير 1386; 14(23 (ويژه مقالات مديريت 8)):13-32. |
تعيين جايگاه رقابتي محصول با استفاده از مدل هاي تصميم گيري با معيارهاي چندگانه |
ناظمي شمس الدين,وصال حسين |
با توجه به رقابتي شدن عرصه کسب و کار، شناخت سلسله نيازهاي مصرف کننده و برآوردن آن ها به گونه اي دقيق و همچنين آگاهي از موقعيت شرکت در عرصه رقابت، حياتي ترين معيار براي بقاي شرکت ها در بازار رقابتي قلمداد مي شود. از اين رو در پژوهش حاضر، به شناسايي معيارهاي موثر بر خلق جايگاه رقابتي محصول در ذهن مشتري و همچنين تعيين موقعيت رقابتي يک شرکت توليدي (اسامي واقعي شرکت تحت مطالعه و شرکتهاي رقيب در گزارش تحقيق موجود است) نسبت به رقباي اصلي آن بر اساس معيارهاي حاصل پرداخته شده است. براي انجام فرايند تعيين معيار و اولويت بندي معيارها، از روش فرايند تحليل سلسله مراتبي (AHP) و براي مشخص سازي جايگاه رقابتي شرکت تحت مطالعه، از مدل اصلاح شده کوک و سيفرد (مدلي از گروه مدل هاي تصميم گيري با معيارهاي چندگانه MADM با 19 گام اجرايي) کمک گرفته شده است. |
كليد واژه: جايگاه محصول، تصميم گيري با معيارهاي چندگانه، جايگاه رقابتي، مشتري، تحليل سلسله مراتبي، استراتژي جايگاه يابي، خرده فروشي |
نسخه قابل چاپ |