0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:26 PM

 8 : دانشور رفتار شهريور 1386; 14(24 (ويژه مقالات علوم تربيتي 8)):111-122.
 
بررسي كيفيت راهنمايي پايان نامه هاي دوره كارشناسي ارشد
 
نيلي محمدرضا,نصر احمدرضا,اكبري نعمت اله
 
 
 

جايگاه آموزش عالي در فرايند توسعه كشورها بسي رفيع و مورد توجه ملت ها و دولت ها بوده و هست. در بين دوره هاي مختلف آموزش عالي، تحصيلات تكميلي داراي نقش و منزلتي والاتر است زيرا وظيفه تربيت نيروي انساني متخصص در عرصه آموزش، پژوهش و خدمات را بر عهده دارد. در سال هاي اخير، رشد كمي تحصيلات تكميلي در ايران روندي روزافزون داشته و اكنون بعد كيفي آن مورد توجه سياستگزاران و تصميم گيران نظام آموزش عالي است. از آن جا كه دوره هاي تحصيلات تكميلي به دو دوره آموزشي (گذراندن دروس مصوب) و پژوهشي (ارايه پايان نامه) تقسيم مي شود فرايند تدوين پايان نامه و به ويژه چگونگي و كيفيت راهنمايي استادان راهنما نيز از اهم موضوعاتي است كه تحقيق پيرامون آن ها را ضروري مي كند. پژوهش حاضر به منظور بررسي كيفيت عملكرد راهنمايي استادان راهنماي دوره كارشناسي ارشد دانشگاه اصفهان بر حسب مراحل و ابعاد گوناگون راهنمايي و نيز به تفكيك دانشكده ها و مرتبه علمي استادان انجام شده است. علاوه بر آن، تدوين پرسشنامه اي معتبر براي ارزشيابي كيفيت راهنمايي از ديد دانش آموختگان نيز از اهداف اين تحقيق بوده است.
تحقيق از نوع پيمايشي بوده و با استفاده از مصاحبه نيمه ساختار يافته و سه پرسشنامه محقق ساخته انجام شده است. جامعه آماري تحقيق اعضاي هيات علمي استاديار به بالا و نيز دانش آموختگان (فارغ التحصيلان) دوره كارشناسي ارشد دانشگاه اصفهان مي باشند. نمونه تحقيق بر اساس روش نمونه گيري طبقه اي متناسب با حجم انتخاب شده اند. داده هاي حاصله در دو سطح آمار توصيفي مانند شاخص هاي گرايش مركزي و استنباطي مانند آزمون
t و تحليل واريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته اند.
نتايج تحقيق نشان مي دهد استادان راهنما عمدتا در مراحل اوليه پژوهش مانند راهنمايي براي انتخاب موضوع و تدوين پيشنهاد تحقيق
(Proposal) و همچنين مراحل آخرين مانند تدوين گزارش پايان نامه بيش ترين حد راهنمايي را داشته اند. نتايج حاكي است اگر چه بين كيفيت راهنمايي استادان راهنما بر حسب دانشكده و مرتبه علمي تفاوت وجود دارد ولي تفاوت معنادار نبوده است. ميانگين هاي حاصله حاكي از آن است كه ميزان رضايت دانشجويان از استادان داراي مرتبه استادياري بيش از ساير استادان بوده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها