پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391 10:26 PM
3 : دانشور رفتار شهريور 1386; 14(24 (ويژه مقالات علوم تربيتي 8)):39-52. |
بررسي مقايسه اي عوامل موثر بر افت تحصيلي دانشجويان مشروط و ممتاز |
تمنايي فر محمدرضا,نيازي محسن,اميني محمد |
در رويكردهاي علمي به نظام هاي آموزشي تاكيد شده كه فراگيران بايستي مطابق انتظارات جامعه تحول يابند و در فرايند تعليم و تربيت بايد چرخه توليد به گونه اي باشد كه ميزان عدم كارايي و اتلاف انرژي به حداقل برسد. افت تحصيلي به عنوان يكي از معضلات نظام هاي آموزشي در كشورهاي جهان باعث به هدر رفتن بسياري از منابع مي شود اين مساله در مقطع دانشگاه به طور محسوس مشاهده مي شود. هدف اين پژوهش بررسي عوامل موثر بر افت تحصيلي دانشجويان با مقايسه دانشجويان مشروط و ممتاز بوده است. به اين منظور نمونه هاي از دانشجويان مشروط (با حداقل سه بار مشروطي متوالي يا چهار بار يا بيش تر مشروطي متناوب) شامل 60 دانشجو (39 پسر و 21 دختر) مورد بررسي قرار گرفت. همچنين به منظور مقايسه وضعيت تحصيلي اين دانشجويان با وضعيت تحصيلي دانشجويان ممتاز، نمونه اي از دانشجويان ممتاز (52 دانشجو شامل 25 پسر و 27 دختر) مورد مطالعه قرار گرفت. ابزارهاي مورد استفاده در اين پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه مشخصات فردي، پرسشنامه عزت نفس كوپر اسميت و آزمون هوشي ريون بزرگسالان. نتايج به دست آمده نشان داد كه دانشجويان ممتاز در مقايسه با دانشجويان مشروط از بهره هوشي بالاتري برخوردارند. عزت نفس آنها قوي تر است و از پيشينه تحصيلي (معدل ديپلم) بهتري برخوردارند. همچنين معلوم شد اكثر دانشجويان دچار افت تحصيلي (88.8 درصد) غيربومي و اكثر دانشجويان ممتاز (53.8 درصد) بومي هستند. به علاوه، اين يافته حاصل شد كه دانشجويان دختر در مقايسه با دانشجويان پسر عملكرد تحصيلي بهتري دارند. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |