پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391 10:19 PM
2 : دانشور رفتار شهريور 1386; 14(24 (ويژه مقالات علوم تربيتي 8)):23-38. |
تحول باورهاي معرفت شناختي دانشجويان |
شعباني وركي بختيار,حسين قلي زاده رضوان |
هدف از اين پژوهش مقايسه باورهاي دانشجويان سال هاي اول تا چهارم دوره كارشناسي درباره ساده بودن دانش، قطعيت دانش، ذاتي تلقي كردن توانايي يادگيري و سريع دانستن فرايند يادگيري است. لذا به منظور گردآوري داده ها درباره چهار باور كلي دانشجويان در زمينه ماهيت علم و يادگيري در يك مقطع از زمان از روش پيمايشي به شيوه مقطعي به عنوان روش مرجح استفاده شده است. كليه دانشجويان دختر و پسر مشغول به تحصيل در گروه هاي آموزشي علوم انساني دانشگاه فردوسي مشهد در سال 84-1383 جامعه آماري مورد نظر را تشكيل داده اند. حجم نمونه مورد مطالعه در اين پژوهش 305 نفر مي باشد. به منظور گردآوري داده هاي مورد نياز از پرسشنامه باورهاي معرفت شناختي شومر (1993) استفاده شده است. تحليل داده هاي به دست آمده نشان مي دهد كه بين اعتقاد دانشجويان سال هاي اول، دوم، سوم و چهارم راجع به ساده بودن، مطلق بودن، سريع بودن و ذاتي بودن دانش تفاوت معناداري وجود ندارد. همچنين بين باورهاي معرفت شناختي دانشجويان بر حسب جنسيت و تاهل تفاوت معناداري وجود ندارد. در عين حال بين باورهاي معرفت شناختي دانشجويان بر حسب رشته تحصيلي تفاوت معنادار است. به بيان ديگر، بين باورهاي معرفت شناختي دانشجويان رشته هاي الهيات و تربيت بدني با دانشجويان رشته هاي علوم تربيتي، ادبيات، و علوم اداري و اقتصادي تفاوت معناداري وجود دارد. |
كليد واژه: باورهاي معرفت شناختي، تحول، دانشجو |
نسخه قابل چاپ |