0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:15 PM

 5 : دانشور رفتار آبان 1386; 14(25 (ويژه مقالات روان شناسي 9)):47-60.
 
ساخت عاملي «مقياس درجه بندي حرمت خود» (SERS)
 
شعيري محمدرضا,عطري فرد مهديه,شمشادي آزيتا
 
 
 

هدف اساسي پژوهش حاضر، وارسي ساخت عاملي و جنبه هاي روانسنجي «مقياس درجه بندي حرمت خود» (SERS) است. بدين خاطر پس از انجام مراحل مقدماتي و رفع مشکلات احتمالي، وارسي اين مقياس در سه مطالعه انجام پذيرفت: در مطالعه اول، با اجراي مقياس بر روي 322 دانشجوي دانشگاه شاهد که به شيوه نمونه برداري خوشه اي انتخاب شده بود، ساخت عاملي اين ابزار با استفاده از تحليل عاملي وريمکس (متعامد) بررسي گرديد. نتايج اين تحليل عاملي SERS نشان دهنده 6 عامل مناسب بود. در مطالعه دوم، پايايي ابزار با استفاده از محاسبه آلفاي کرونباخ و ضريب پايايي به روش بازآزمايي (با فاصله 15 روز) و ميانگين همبستگي بين آيتم ها بررسي شد. نتايج حاکي از مناسب بودن پايايي ابزار مذکور در نمونه مورد مطالعه است. در مطالعه سوم نيز به وارسي اعتبار سازه SERS پرداخته شد. در بررسي اعتبار سازه اين مقياس، همبستگي گشتاوري پيرسون بين نمرات عوامل SERS با مقياس حرمت خود آيزنک، مقياس حرمت خود MMPI- 2، پرسشنامه سلامت عمومي و مقياس منبع مهارگذاري نويکي استريکلند محاسبه شد. نتايج اين تحليل ها نشان دهنده اعتبار مناسب عوامل مقياس درجه بندي حرمت خود مي باشد و در آخر نويسندگان اين مقاله با توجه به مرور پيشينه پژوهشي در مورد ساخت عاملي اين ابزار و شاخص هاي روان سنجي عوامل آن، فرم کوتاهي از اين مقياس را پيشنهاد مي کنند.

 
كليد واژه: «مقياس درجه بندي حرمت خود» (SERS)، ساخت عاملي، اعتبار، پايايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها