پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391 10:14 PM
6 : دانشور رفتار دي 1386; 14(26 (ويژه مقالات مديريت 9)):73-86. |
بررسي بازار کار دانش آموختگان مقطع کارشناسي در دانشگاه هاي دولتي ايران |
مهرعلي زاده يداله,آرمن سيدعزيز |
هدف از مطالعه حاضر، پيگيري و رديابي دانش آموختگان کارشناسي دانشگاه هاي شهيد چمران اهواز، لرستان و ايلام طي يک دوره پنج ساله بود. در اين مطالعه با بهره گيري از چارچوب نظري تجديد نظر شده نظريه وبر، توسط براون و اسکيس، رابطه آموزش دانشگاهي و نيازهاي بازار کار ايران بررسي گرديد. با استفاده از روش ميداني- توصيفي (رديابي) ديدگاه 1800 نفر از دانش آموختگان هر سه دانشگاه در گروه هاي آموزشي فني و مهندسي، علوم پايه، کشاورزي و دامپزشکي و علوم انساني که طي سال هاي 1375 تا 1380 فارغ التحصيل شده بودند رديابي گرديد. نتايج به دست آمده نشان داد: اولا مساله اشتغال دانش آموختگان در کشور بحراني بوده است. ثانيا در زمينه مطابقت تجارب و برنامه آموزشي دوره هاي کارشناسي با نيازهاي موجود در بازار کار ناهماهنگي وجود داشته است. ثالثا نتايج اين مطالعه، ديدگاه نظري براون و اسکيس (تجديد نظر شده وبر) را براي دستيابي به اشتغال در بازار کار ايران تاييد مي کند. لذا ضروري است دانشگاه ها در چهار زمينه اساسي «مهارت هاي روش شناسي و کارآفريني، مهارت هاي علمي، مهارت هاي ارتباطي و مهارت هاي اطلاع رساني» فعاليت هاي خود را متمرکز سازند. |
كليد واژه: دانش آموختگان، اشتغال، مهارت هاي اساسي، کارآفريني |
نسخه قابل چاپ |