پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391 10:11 PM
7 : دانشور رفتار ارديبهشت 1387; 15(28 (ويژه مقالات روان شناسي 10)):69-80. |
بررسي ويژگي هاي روان سنجي خرده آزمون هاي حافظه ميکر در دانش آموزان مقطع ابتدايي |
محمدزاده جهان بخش*,عريضي حميدرضا |
* دانشگاه ايلام |
پژوهش حاضر به منظور بررسي ويژگي هاي روان سنجي خرده آزمون هاي حافظه آزمون ميکر انجام گرفت. نمونه پژوهش مشتمل بر 292 دانش آموز پسر و دختر بود. مقوله حافظه داراي 6 خرده آزمون است که بر اساس الگوي چند عاملي و شناخته شده ساختار هوش (Structur Of Intellect :SOI) گيلفورد [4] ساخته شده است. نتايج نشان داد که ضرايب همساني دروني خرده آزمون هاي حافظه دامنه اي از 0.67 تا 0.77 داشت. ضريب همساني دروني کل آزمون 0.77 بود. ضرايب تنصيف آزمون از 0.65 تا 0.75 و ضريب تنصيف براي کل آزمون 0.68 بود. همچنين ضرايب بازآزمايي خرده آزمون هاي حافظه، دامنه اي از 0.80 تا 0.99 داشت. براي اعتبار آزمون از روش اعتبار هم زمان و اعتبار سازه استفاده شد. يافته ها نشان داد که بين خرده آزمون هاي حافظه و ارزيابي معلم رابطه معنا داري وجود دارد (p<0.001). نتيجه تحليل عامل، بيانگر تاييد ساختار عاملي آزمون بود و بارهاي عاملي عوامل بالاي 0.3 بود. بر اساس يافته هاي پژوهش، راهبرد هايي جهت افزايش توانمندي هاي حافظه ارايه شده است. |
كليد واژه: حافظه واحد هاي نمادي، بينايي، حافظه نظام هاي نمادي، بينايي، حافظه واحد هاي نمادي، شنوايي، حافظه نظام هاي نمادي، شنوايي، ويژگي هاي روان سنجي آزمون ميکر، ساختار هوش، اعتبار همزمان با درجه بندي معلم |
نسخه قابل چاپ |