0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:11 PM

 6 : دانشور رفتار ارديبهشت 1387; 15(28 (ويژه مقالات روان شناسي 10)):61-68.
 
ويژگيهاي روان سنجي مقياس هاي سيستم بازداري و فعال سازي رفتار در دانشجويان دانشگاه شيراز
 
محمدي نوراله*
 
* دانشگاه شيراز
 
 

مقياس هاي سيستم بازداري رفتار(BIS)  و سيستم فعال ساز رفتار(BAS)  يک ابزار خود گزارش دهي است که توسط کارور و وايت، بر اساس نظريه گري ساخته شده است. هدف اين مطالعه، بررسي الگوي کارور و وايت در گروهي از دانشجويان دانشگاه شيراز بوده است. بدين منظور، از روش تحليل عاملي اکتشافي براي بررسي ساختار عاملي مقياس هاي بازداري/فعال سازي رفتار(BIS/BASS)  استفاده گرديد. اين مقياس ها، روي 188 نفر از دانشجويان دانشگاه اجرا شد. براي برآورد ضرايب اعتبار از روش آلفاي کرونباخ و بازآزمايي استفاده گرديد که نتايج آن ها رضايت بخش بود. تحليل عامل نشان داد که اين ابزار از چهار عامل به نام هاي بازداري (BIS)، کشاننده (BASD)، پاداش  (BASR)و جستجوگري (BISF)  ساخته شده و 47.98 درصد از واريانس کل را تبيين مي کند. پايايي همگرا و واگرا، از ديگر شاخص هايي بودند که در اين تحقيق مورد بررسي قرار گرفت. اين اعتبار ها، از طريق دو زير مقياس افسردگي و اضطراب فهرست تجديد نظر شده 90 سوالي (SCL-90-R) بررسي گرديد. ضرايب همبستگي مقياس بازداري رفتار با افسردگي و اضطراب معنادار و به ترتيب برابر 0.22 و  0.31بود و نشانگر اين است که مقياس مذکور از روايي همگرا برخوردار است. نتيجه اين که الگوي کارور و وايت [1] قابل تعميم به فرهنگ ايراني است.

 
كليد واژه: بازداري، فعال سازي، اضطراب، افسردگي، پايايي، اعتبار
 
 
 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها