0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:06 PM

 2 : دانشور رفتار شهريور 1387; 15(30 (ويژه نامه مقالات علوم تربيتي 10)):29-44.
 
ديدگاه هاي معرفت شناسي نسبت به راهبرد هاي ياددهي-يادگيري در نظام آموزش باز و از راه دور
 
رضايي محمدهاشم*,پاك سرشت محمدجعفر,صفايي مقدم مسعود
 
* دانشگاه پيام نور
 
 

معرفت شناسي به عنوان يکي از شاخه هاي مهم فلسفه، درباره ماهيت دانش، موضوع، منابع و حدود و معيارهاي ارزيابي آن بحث مي کند و در اين راه مي تواند درباره حقيقت و معرفت-که محصول آموزش و پرورش هستند-ديدگاههاي متنوع و گوناگوني را در پيش روي معلمان قرار دهد [1].
موضوع چگونگي رابطه معرفت شناسي با نظام آموزش باز و از راه دور به اين صورت مطرح مي شود که فرض هاي معرفت شناسي ديدگاههايي که از آن ها بحث به ميان آمده است، هر يک در زمان شکل گيري نسلهاي آموزش باز و از راه دور، به نوعي بر مولفه هاي مهم اين نظام آموزشي، از قبيل معلم، شاگرد، برنامه درسي و راهبردهاي ياددهي-يادگيري، تاثير گذار بوده اند.
در اين مقاله براي تبيين رابطه معرفت شناسي و آموزش باز و از راه دور، رويکرد هاي غالب معرفت شناسي و روان شناسي هر يک از نسل هاي سه گانه آموزش و پرورش که به نوعي بر نگرش و عملکرد مربيان اين نظام آموزشي تاثير گذاشته اند، مورد بحث قرار مي گيرد
.
با توجه به پيدايش و سير تحولات نظام آموزش باز و از راه دور، رويکرد هاي معرفت شناختي عمدتا شامل،
.1 اثبات گرايي پاپوزيتيويسم، .2 تعبيري يا تفسيري، .3 انتقادي يا رهايي بخش مي شوند.
در مقاله حاضر، با ارايه تصويري کلي از نظام آموزش باز و از راه دور، استلزامات ديدگاههاي معرفت شناسي در خصوص راهبرد هاي ياددهي-يادگيري در قالب نسل هاي سه گانه آموزش باز واز راه دور مورد کاوش قرار گرفته اند.

 
كليد واژه: معرفت شناسي، راهبرد هاي ياددهي-يادگيري، آموزش باز، آموزش از راه دور، رويکرد اثبات گرايي، رويکرد تفسيري، رويکرد انتقادي، رفتارگرايي، شناخت گرايي، ساختار گرايي، آموزش مجازي، پسامدرن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها