پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391 10:06 PM
1 : دانشور رفتار شهريور 1387; 15(30 (ويژه نامه مقالات علوم تربيتي 10)):1-28. |
|
بررسي تحليلي مباني، اصول و روش هاي تربيت سياسي از منظر امام علي (ع) در نهج البلاغه |
|
رهنما اكبر*,سبحاني نژاد مهدي,عليين حميد |
|
* دانشگاه شاهد |
|
در پژوهش حاضر با روش توصيفي-تحليلي و استفاده از تحليل محتوا، مباني، اصول و روش هاي تربيت سياسي از منظر امام علي (ع) مورد بررسي قرار گرفته است.
.1مباني تربيت از منظر امام علي (ع) شامل نه مبنا به اين شرح است: عبوديت و بندگي خداوند متعال، اعتدال، مدنيت، تاثير محيط، انديشه ورزي، کرامت، آزادي و اختيار، ضعف و جاذبه احسان مي باشد. .2 در مبناي عبوديت و بندگي خداوند متعال، اصول پنج گانه تربيتي شامل خدا محوري، توکل بر خدا، اعتقاد به عالم آخرت و زندگي پس از مرگ، محوريت دين در همه امور زندگاني از جمله سياست (جدايي ناپذيري دين از سياست) و حاکميت اخلاق است..3 در مبناي توازن، اصول سه گانه تربيتي شامل عدالت، محوريت قانون، و شايسته سالاري است. .4 در مبناي مدنيت، اصول سه گانه تربيتي شامل مردم سالاري، سامان بخشي وضعيت اقتصادي و اجتماعي جامعه و تامين امنيت است..5 در مبناي تاثير محيط، اصول دو گانه تربيتي شامل، اصلاح شرايط و ايجاد زمينه است. .6 در مبناي انديشه ورزي، اصول دوگانه تربيت شامل تعقل و تفکر و کسب بينش است. .7 مبناي کرامت شامل اصل عزت است. .8 مبناي آزادي و اختيار شامل اصل تشبه به ابرار است .9 مبناي ضعف شامل اصل تساهل است .10 مبناي جاذبه احسان شامل اصل فضل است .11 نه مبنا و 22 اصل ذکر شده مجموعا 79 روش تربيتي استخراج شده دارند.
|
|
كليد واژه: امام علي (ع)، نهج البلاغه، تربيت سياسي، مباني تربيت، اصول تربيت، روش هاي تربيت |
|
|
نسخه قابل چاپ
|