0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:05 PM

 3 : دانشور رفتار آبان 1387; 15(31 (ويژه مقالات روان شناسي 11)):23-38.
 
بررسي مقدماتي اعتبار و پايايي مقياس هاي افسردگي، اضطراب و استرس (DASS) در نمونه هاي غير باليني
 
اصغري مقدم محمدعلي*,ساعد فواد,ديباج نيا پروين,زنگنه جعفر
 
* دانشگاه شاهد
 
 

هدف پژوهش حاضر، تعيين اعتبار و پايايي مقياس هاي افسردگي، اضطراب و استرس (DASS) در جمعيت عمومي جامعه بوده است. نسخه اصلي DASS داراي 42 عبارت بوده، هريک از مقياس هاي سه گانه افسردگي، اضطراب و استرس از 14 عبارت تشکيل شده است. در پژوهش حاضر 420 آزمودني بزرگسال، مقياس هاي افسردگي، اضطراب و استرس (DASS) را به همراه پرسشنامه افسردگي بک و پرسشنامه چهار سامانه اي اضطراب تکميل کردند. نتايج تحليل عامل اکتشافي نشان داد در حالي که 14 عبارت متعلق به استرس بر روي يک عامل قرار مي گيرد (عامل استرس)، 2 عبارت از عبارات متعلق به مقياس افسردگي و 2 عبارت از عبارات متعلق به مقياس اضطراب بر روي هر سه عامل افسردگي، اضطراب و استرس داراي بارهاي عاملي بالايي هستند. پس از حذف اين 4 عبارت، نتايج تحليل عامل اکتشافي ساختار سه عاملي (DASS) را تاييد کرد. در اين مطالعه، پايايي مقياس هاي DASS از طريق بررسي ضرايب همساني دروني و ضرايب بازآزمايي تاييد شد. به علاوه، اعتبار سازه دو مقياس افسردگي و اضطراب با استفاده از روش محاسبه همبستگي بين نمره هاي دو مقياس مذکور با نمره هاي آزمودني ها در مقياس هاي افسردگي بک و پرسشنامه چهارسامانه اي اضطراب مورد تاييد قرار گرفت. اعتبار همزمان مقياس هاي افسردگي، اضطراب و استرس از طريق مقايسه نمره هاي يک نمونه فرعي برگرفته شده از جمعيت عمومي جامعه (315 نفر) با گروه همتايي از بيماران مبتلا به اختلالات روان شناختي (130 نفر) مورد تاييد قرار گرفت. بر اساس نتايج اين پژوهش مي توان گفت مقياس هاي افسردگي، اضطراب و استرس داراي شرايط لازم براي کاربرد در پژوهش هاي روان شناختي و موقعيت هاي باليني با افراد ايراني است.

 
كليد واژه: افسردگي، اضطراب، استرس، اعتبار، پايايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها