پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391 9:54 PM
5 : دانشور رفتار اسفند 1387; 15(33 (ويژه مقالات علوم تربيتي 10)):67-84. |
بررسي رابطه تعهد سازماني با کيفيت ارايه خدمات در کارکنان اداري و آموزشي غير هيات علمي دانشگاه شاهد |
ميرزامحمدي محمدحسن*,عبدالملكي جمال |
* دانشگاه شاهد |
امروزه نيروي انساني هر سازماني به عنوان استراتژيکي ترين عامل، مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است، وجود نيروي انساني کارآمد و متعهد نسبت به انجام وظايف و ارايه خدمات نتايج مطلوب تري را براي سازمان به ارمغان خواهد داشت، لذا در مقاله حاضر به بررسي رابطه تعهد سازماني کارکنان با کيفيت ارايه خدمات آنان خواهيم پرداخت. روش تحقيق به کار گرفته شده توصيفي-پيمايشي مي باشد، جامعه آماري کليه کارکنان اداري و آموزشي غير هيات علمي دانشگاه شاهد در سال تحصيلي 84-85 است، که با توجه به آخرين آمار موجود حجم جامعه آماري برابر با 418 نفر مي باشد لذا از اين تعداد 279 نفر مرد و 139 نفر زن مي باشند. در اين طرح تحقيق جهت انتخاب نمونه مناسب (نمونه نماينده واقعي جامعه) از روش نمونه گيري طبقه بندي و جهت جمع آوري داده ها از پرسشنامه تعهد سازماني 12 سوالي آلن و مي ير و پرسشنامه 22 سوالي کيفيت ارايه خدمات پاراسورامن استفاده شد. جهت سنجش پايايي پرسشنامه ها از روش کرانباخ استفاده شد. ضريب آلفاي کرانباخ حاصل به ترتيب برابر با 0.86 و 0.89 به دست آمد که نشان دهنده پايايي خوب ابزار است براي تجزيه و تحليل داده هاي گردآوري شده، از روش هاي آمار توصيفي: فراواني، درصد، ميانگين، انحراف معيار، و واريانس و در تحليل استنباطي داده ها با استفاده از نرم افزار آماري SPSS و بهره گيري از روش هاي آزمون ضريب همبستگي پيرسون، آزمون تحليل واريانس يک سويه (ANOVA) آزمون T مستقل، و آزمون تعقيبيSCHEFFE جهت تعيين رابطه بين متغيرهاي مختلف استفاده شد. يافته هاي تحقيق عبارتند از: ميزان تعهد سازماني کارکنان با ميزان کيفيت ارايه خدمات و ابعاد آن: ثبات و پايايي، ميزان پاسخگويي، اطمينان، همدلي و وضعيت ظاهري آنان رابطه دارد همچنين ميزان تعهد سازماني کارکنان با متغير هاي جنس، سن، مدرک تحصيلي، وضعيت استخدام و سنوات خدمت آنان رابطه دارد. |
كليد واژه: تعهد سازماني، کيفيت خدمات، ثبات و پايايي، پاسخگويي، اطمينان، همدلي، عوامل ظاهري و ملموس |
نسخه قابل چاپ |