0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391  9:53 PM

 2 : دانشور رفتار اسفند 1387; 15(33 (ويژه مقالات علوم تربيتي 10)):15-28.
 
تبيين عوامل شناختي (کانون کنترل، درماندگي اکتسابي و اثر گلم) در نهاد هاي آموزشي
 
قلي پور آرين*,پيران نژاد علي,فاخري كوزه كنان سميرا,قلي پور فتانه
 
* گروه مديريت دولتي، دانشگاه تهران
 
 

نيروي انساني مولد، متمايز کننده کشورهاي توسعه يافته و فقير است. مطالعات نشان داده است که نيروي انساني ملل توسعه يافته از عزت نفس بالا و درماندگي پايين و کانون کنترل دروني برخوردار هستند و از اين رو تلاش براي افزايش عزت نفس و کاهش احساس درماندگي يکي از برنامه هاي بلند مدت کشورها در چشم اندازهاي 20 ساله و 50 ساله شده است. در اين تحقيق تاثير عدالت در ارتقاي عوامل شناختي همچون عزت نفس، کانون کنترل دروني و کاهش عوامل شناختي همچون درماندگي اکتسابي و اثر گلم مد نظر قرار گرفته و يافته هاي تحقيق حاکي از وجود رابطه معنا دار و مثبت بين عدالت اجتماعي و عزت نفس، عدالت اجتماعي و کانون کنترل دروني، و رابطه معنا دار و معکوس بين عدالت و درماندگي اکتسابي و عدالت و اثر گلم است. لذا براي ارتقا عزت نفس و کانون کنترل دروني، ضروري است که نهاد هاي آموزشي بر استقرار عدالت در اين نهاد ها اهتمام ورزند تا ضمن ارتقاي اين سه عامل شناختي سازنده، همزمان از خطرات درماندگي اکتسابي و اثر گلم جلوگيري شود. جامعه آماري شامل دانشگاه ها و مدارس است که 907 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. طبق يافته هاي تحقيق، همبستگي بين عدالت و عزت نفس، کانون کنترل دروني رابطه علي مثبت و بين عدالت و درماندگي اکتسابي و اثر گلم رابطه علي منفي وجود دارد.

 
كليد واژه: عوامل شناختي، عزت نفس، کانون کنترل، درماندگي اکتسابي، اثر گلم، عدالت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها