0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391  7:04 PM

 4 : دانشور رفتار اسفند 1388; 16(39 (ويژه مقالات تربيت و اجتماع)):45-54.
 
مطالعه تجربي بررسي ميزان تاثير آموزش به شيوه فراشناختي بر عملکرد تحصيلي و آگاهي هاي فراشناختي دانش آموزان در برنامه درسي علوم دوره راهنمايي
 
صفري يحيي*,مرزوقي رحمت اله
 
* دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه
 
 

هدف مطالعه حاضر، بررسي تجربي ميزان تاثير آموزش به شيوه فراشناختي بر عملکرد تحصيلي و آگاهي هاي فراشناختي دانش آموزان در درس علوم دوره راهنمايي بود. بدين منظور،از ميان 8271 نفر جامعه آماري، تعداد 8 کلاس شامل 228 نفر از دانش آموزان پايه سوم دوره راهنمايي ناحيه 4 آموزش و پرورش شهر شيراز به روش تصادفي خوشه اي انتخاب و در گروه هاي آزمايشي (تعداد 111) و گواه (تعداد 117) قرار داده شدند. ابزار جمع آوري اطلاعات، پرسشنامه بررسي آگاهي هاي فراشناختي و آزمون پيشرفت تحصيلي بود که در جامعه آماري اعتباريابي شد. يافته ها نشان داد که ميانگين نمرات پيشرفت تحصيلي و ميزان آگاهي هاي فراشناختي گروه آزمايشي به شکل معناداري از گروه گواه بيشتر بود (p<0.001) بين عملکرد تحصيلي گروه آزمايشي و گروه گواه با توجه به جنسيت آنها تفاوت معناداري وجود نداشت. اما بين آگاهي هاي فراشناختي فراگيران با توجه به جنسيت آنها تفاوت معنادار بود (p<0.001). همچنين بين ميانگين نمرات گروه آزمايشي و گواه در سوالات فراشناختي و سوالات استنباطي تفاوت معناداري وجود داشت (p<0.001) اما در مورد سوالات حافظه اي اين تفاوت معنادار نبود.

 
كليد واژه: فراشناخت، آموزش فراشناختي، آگاهي هاي فراشناختي، دوره راهنمايي تحصيلي، پيشرفت تحصيلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها