پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391 7:04 PM
1 : دانشور رفتار اسفند 1388; 16(39 (ويژه مقالات تربيت و اجتماع)):1-14. |
ارتباط ادراک از سبک فرزندپروري والدين با انگيزش تحصيلي و پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان دبيرستاني |
تنهاي رشوانلو فرهاد*,حجازي الهه |
هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه ادراک از سبک هاي فرزندپروري والدين (درگيري، حمايت از خودمختاري و گرمي) با انگيزش تحصيلي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان است. به اين منظور تعداد 337 دانش آموز (177 پسر و 160 دختر) کلاس سوم رياضي دبيرستان هاي شهر بجنورد با روش نمونه گيري تصادفي چندمرحله اي انتخاب شدند و دو مقياس انگيزش تحصيلي (AMS) و مقياس ادراک شيوه والدين (POPS) را کامل کردند. از رگرسيون چند متغيري براي تحليل داده ها استفاده شد. در مجموع نتايج نشان داد که درگيري مادر و گرمي پدر خرده مقياس هاي انگيزش دروني، تنظيم همانندسازي شده و پيشرفت تحصيلي را پيش بيني مي کنند. حمايت پدر از خودمختاري انگيزش دروني براي فهميدن، انگيزش دروني براي تجربه تحريک و پيشرفت تحصيلي را پيش بيني مي کند. حمايت مادر از خودمختاري، گرمي مادر و درگيري پدر نمي تواند انگيزش تحصيلي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را پيش بيني کند. تاثيرات سبک هاي فرزندپروري مادر و پدر بر انگيزش تحصيلي دختران و پسران متفاوت بود. |
كليد واژه: ادراک از سبک فرزندپروري والدين، حمايت از خودمختاري، درگيري، گرمي، انگيزش تحصيلي، پيشرفت تحصيلي، تفاوت هاي جنسيتي |
نسخه قابل چاپ |