پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 11:10 AM
3 : انديشه هاي نوين تربيتي بهار 1384; 1(1):39-50. |
بررسي تاثير روش تصحيح نارسا خواني ديويس در افزايش سطح مهارت هاي خواندن |
فيضي پور هايده,اخوان تفتي مهناز* |
* دانشگاه الزهرا |
اين تحقيق براي بررسي تاثير روش ديويس، بر سطح مهارت هاي خواندن دانش آموزان نارسا خوان انجام شده است. به اين منظور، چهار دانش آموز پايه چهارم (11 ساله) كه داراي مشكل نارسا خواني بودند، از مركز آموزش مشكلات ويژه ي يادگيري شهرستان اروميه انتخاب شدند. اين چهار آزمودني، بر حسب جنسيت، دو دختر و دو پسر بودند كه از نظر سن، بهره ي هوشي، سطح نارسا خواني، سطح سواد والدين و وضعيت اقتصادي - اجتماعي خانواده با يك ديگر هم خواني داشتند. پس از اجراي پيش آزمون خواندن، از بين آزمودني ها، يك دختر و يك پسر به طور تصادفي به عنوان گروه آزمايش انتخاب و به مدت سه ماه به روش ديويس (مشاوره ي موقعيت يابي و تسلط يابي بر نماد) آموزش داده شدند. گروه گواه نيز آموزش با شيوه هاي رايج را ادامه دادند. پس از سه ماه از آزمودني هاي هر دو گروه، پس آزمون خواندن به عمل آمد. نتايج آزمون ها نشان داد كه روش ديويس در افزايش مهارت هاي خواندن و پيش رفت تحصيلي آزمودني هاي گروه آزمايش تأثير مثبت دارد. |
كليد واژه: ناتواني هاي ويژه ي يادگيري، نارسا خواني، روش آموزشي و ترميمي ديويس |
نسخه قابل چاپ |