پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 11:09 AM
: انديشه هاي نوين تربيتي بهار 1384; 1(1):25-38. |
كثرت گرايي فرهنگي، هويت و تعليم و تربيت (تبيين و ارزيابي) |
سجادي سيدمهدي* |
* گروه تعليم و تربيت دانشگاه تربيت مدرس |
تعليم و تربيت، يكي از نهادهاي اجتماعي است كه با تحولات اجتماعي، علمي، سياسي و فرهنگي در ارتباط است. به عبارت ديگر، چند و چون كاركرد نظام هاي تربيتي هر جامعه يي، به چند و چون و كاركرد تحولات پيراموني بسته گي دارد. امروزه، تعليم و تربيت، با مجموعه ئي از تحولات اجتماعي، سياسي و فرهنگي جهاني رو به روست كه به گونه ئي گريز ناپذير بايد خود را با آن تحولات هم آهنگ نمايد. با توجه به بروز تحولاتي در گستره ي ارتباطات و اطلاعات، و در نتيجه، پيدايش نظريه هايي چون پست مدرنيسم، فمنيسم، كثرت گرايي، جهاني شدن و ... طبيعي است كه نظام هاي تربيتي بايد موضع و جايگاه خود را در برابر تحولات و نظريه هاي ياد شده روشن كنند. يكي از نظريه هاي مهم در گستره ي تعليم و تربيت، نظريه ي كثرت گرايي فرهنگي است كه البته پي آمدهايي براي مسئله ي هويت داشته است. ما در اين مقاله، با بررسي كثرت گرايي فرهنگي و پي آمدهاي آن براي هويت دانش آموزان، به تبيين نقش تعليم و تربيت در اين ارتباط مي پردازيم. |
كليد واژه: كثرت گرايي فرهنگي، هويت، جهاني شدن، تعليم و تربيت كثرت گرا، پست مدرنيسم |
نسخه قابل چاپ |