پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 11:08 AM
5 : انديشه هاي نوين تربيتي زمستان 1384; 1(4):67-78. |
بررسي نيازهاي آموزشي كاركنان مراكز آموزش فني و حرفه اي استان تهران |
ميرزامحمدي محمدحسن* |
* گروه علوم تربيتي، دانشکده علوم انساني، دانشگاه شاهد |
در اين پژوهش، نيازهاي آموزشي کارکنان رسته هاي اداري - مالي و فني - مهندسي آموزشگاه هاي فني و حرفه اي استان تهران در دو بعد دانش و مهارت بررسي، سنجش، و رتبه بندي شده است. شمار کل کارکنان 310 نفر 208) نفر مرد و 75 نفر زن( بوده است که همه گي آنان در پژوهش گنجانده شده اند. براي گردآوري داده هاي پژوهش، پرسش نامه ساخته شده پژوهش گر به کار گرفته شد. يافته ها نشان داد که نيازهاي آموزشي کارکنان در بعد دانش در رسته اداري - مالي عمدتا چنين بود: آشنايي با فن آوري اطلاعات و کاربرد آن؛ شناسايي و رتبه بندي نيازهاي کارکنان؛ و مطالعه آيين نامه ها. اين نيازها در رسته فني - مهندسي نيز مطالعه آيين نامه ها، و مطالعه روش هاي آموزشي و پژوهشي، به ويژه در ارتباط با فن آوري بود. نيازهاي آموزشي کارکنان در بعد مهارت در رسته اداري - مالي چنين بود: شرکت در همايش هاي آموزشي و پژوهشي؛ پيش بيني درآمد و هزينه، و ارايه راه کارهاي کاربردي براي فراهم آوري منابع مالي؛ و برنامه ريزي آموزش کارکنان. اين نيازها در رسته فني - مهندسي نيز چنين بود: تشکيل گروه هاي تخصصي آموزشي؛ گردآوري و فراهم سازي آئين نامه هاي آموزشي و پژوهشي؛ و بررسي وضعيت کاري کارآموزان. هم چنين، کارکنان نيازهاي آموزشي خود را در زمينه هاي رايانه، زبان تخصصي، ICT، IT، دوره هاي تخصصي مربوط به کار، و مديريت آموزشي دانسته و خواستار برگزاري دوره هاي آموزشي در اين زمينه ها شده اند. |
كليد واژه: نيازسنجي آموزشي، آموزش فني و حرفه اي، كاركنان |
نسخه قابل چاپ |