پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 11:06 AM
7 : انديشه هاي نوين تربيتي تابستان و پاییز 1384; 1(2-3):89-110. |
بررسي نگرش دبيران به جو سازماني و رابطه آن با روحيه دبيران در دبيرستان هاي دخترانه |
سيدعباس زاده ميرمحمد,قلاوندي حسن |
هدف اين پژوهش، توصيف عيني، واقعي، و منظم ويژگي هاي جو سازماني دبيرستان هاي دخترانه نواحي دوگانه سازمان آموزش و پرورش اروميه و رابطه آن با روحيه دبيران آن ها است. جامعه بررسي شده در اين پژوهش، 761 نفر از دبيران دبيرستان هاي دوره متوسطه نواحي دوگانه شهرستان اروميه است که حجم نمونه آماري با فرمول کوکران 186 نفر برآورد شد. البته براي دست يابي به نتايج بهتر، حجم نمونه آماري 200 نفر در نظر گرفته شد. از دو ناحيه شهرستان، بر روي هم، 8 دبيرستان دخترانه، يعني 4 دبيرستان از هر ناحيه انتخاب شد که در هر کدام از دبيرستان ها 25 دبير به پرسش نامه پاسخ دادند. ابزار گردآوري داده ها پرسش نامه بود که بر اساس مقياس ليکرت تنظيم شد. روش آماري به کار رفته در اين پژوهش، آمار توصيفي براي تحليل توصيفي داده ها بود که با استفاده از آن داده ها گردآوري، طبقه بندي، و سازمان بندي شد، به گونه اي که به طور منطقي قابل فهم و با هم مرتبط باشد. هم چنين فرضيه هاي پژوهش به وسيله آمار استنباطي، با بهره گيري از روش هاي اسپيرمن، آناليز واريانس، و آزمون t تجزيه و تحليل شد. بررسي توصيفي يافته هاي پژوهش نشان داد که دبيرستان هاي بررسي شده در اين طرح داراي جو باز و دبيران شاغل نيز داراي روحيه بالا بودند. تحليل استنباطي داده ها نشان داد که جو سازماني با روحيه دبيران رابطه معنادار دارد که اين يافته با يافته هاي برآمده از تحليل توصيفي هم سو است به گونه اي که اين رابطه با باز بودن جو مدارس متوسطه دخترانه اعتبار بيش تري مي يابد، هم چنين، يافت هاي به دست آمده از آمار استنباطي نشان داد که متغيرهاي روحيه (دل بسته گي، عقلانيت، و همانندي) و جو مدارس باهم رابطه معنادار دارد به گونه اي که بالا بودن روحيه دبيران دبيرستان هاي دخترانه مناطق دوگانه، وجود رابطه معنادار را ميان متغيرهاي روحيه و جو سازماني بيش تر قوت مي بخشد، در ارتباط با متغيرهاي دموگرافيک مشخص شد که رابطه سن و پيشينه خدمت با روحيه دبيران معنادار است، اما رابطه معنادراي ميان رشته تحصيلي و روحيه دبيران ديده نشد. |
كليد واژه: نگرش، روحيه، جو سازماني |
نسخه قابل چاپ |