0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  11:04 AM

9 : انديشه هاي نوين تربيتي بهار و تابستان 1385; 2(1-2):169-186.
 
بررسي اهداف آموزشي از ديدگاه ميشل فوکو
 
دژگاهي صغري,ضميران محمد
 
 
 

از آنجا که تعيين هدف ها راهنماي همه فعاليتهاي آموزشي است، در اين پژوهش تلاش شده است اين کار بنيادي را با نگرش به تعريف انسان از ديدگاه ميشل فوکو بررسي کند. فوکو که با کندوکاو باريک بينانه در زمينه جنون و شيوه هاي بکارگيري مجازات، گسستي جدي در تاريخ انديشه بشري يافته بود، هستي انسان را نيز بر همين اساس روشن ساخت. او اين گسست ها را از ديدگاه اراده معطوف به قدرت و با تکيه بر دانش بررسي مي کند و انسان را برآيند سامان هاي دانايي متفاوت در حد فاصل ميان اين گسست ها مي داند. از چنين ديدگاهي، فوکو در توجه به شرايط شکل گيري سوژه انساني که مساله اصلي او در همه پژوهش هايش است، متوجه نقش سودمند قدرت در جامه «فن آوري هاي انضباطي» مي شود. همچنين، او با پيش کشيدن گفتار «فن آوري هاي خود» که بسيار بر آن پاي مي فشارد و درآمد کاوش هاي فراواني براي فيلسوفان آموزشي است، ديدگاهي نو براي آموزش مي گشايد. فوکو در کنار نقد جدي استقلال به سان هدف آموزشي از سوي آموزش گران آزادي خواه، خودآفريني را همچون هدف آموزشي پيش روي مي نهد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها