0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  11:04 AM

3 : انديشه هاي نوين تربيتي بهار و تابستان 1385; 2(1-2):43-69.
 
بررسي روش کلاس داري آموزگار بر پايه جنسيت دانش آموزان
 
دبيري اصفهاني عذرا*
 
* دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه الزهرا
 
 

آيا در مدارس به تفاوت هاي جنسيتي دامن زده مي شود؟ آيا کنش ورزي هاي کلاسي ميان آموزگار و شاگردان، پديدآورنده نابرابري هاي جنسيتي در کلاس درس و در پي آن در جامعه است؟ آموزگار به سان عضوي از جامعه، بي گمان متاثر از فرهنگ چيره جامعه اي است که در آن زندگي مي کند. نگرش هاي موجود درباره توانايي دختران و پسران و ميزان موفقيت آنها در رشته هاي گوناگون آموزشي و شغل هاي مختلف، پنداره هاي آموزگار را مي سازد.
در اين پژوهش، تاثير جنسيت دانش آموزان بر روش کلاس داري آموزگار بررسي شده است. براي اين کار، نمونه اي 88 نفري از آموزگاران زن همسردار که دست کم چهار سال پيشينه آموزش در پايه چهارم دبستان داشتند (44 نفر از مدرسه هاي دخترانه و 44 نفر از مدرسه هاي پسرانه) در شهر تهران گزيده شدند. داده هاي پژوهش با پرسش نامه اي پژوهش گر ساخته گردآوري شد.
يافته هاي پژوهش نشان داد که کنش ورزي هاي کلاسي ميان دانش آموزان و آموزگاران، جدا از نگرش ها و انتظارهاي آموزگاران نيست.
56.8 درصد از آموزگاران بازگو کردند که شيوه درس دادن خود را بر پايه جنسيت دانش آموزان تغيير مي دهند و 87.5 درصد آنها بر اين باور بودند که دختران و پسران بايد شغلي در خور جنسيت خود برگزينند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها