پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 11:04 AM
2 : انديشه هاي نوين تربيتي بهار و تابستان 1385; 2(1-2):27-41. |
بررسي تاثير دادوستدي خودمهاري و جنسيت بر جو رواني- اجتماعي کلاس |
حسيني فريده سادات,لطيفيان مرتضي |
در اين پژوهش، تاثير خودمهاري دانش آموزان بر جو رواني- اجتماعي کلاس هاي دختران و پسران بررسي شده است. امروزه، پژوهش هاي پرورشي و آموزشي، به جاي تمرکز بر پي آمدهاي آزمودني و استاندارد شده مانند هوش و استعداد تحصيلي، بر جنبه هاي پيراموني فرآيند يادگيري متمرکز شده است. به گونه اي که پژوهش هاي فراواني نقش و تاثير فرآيندهاي شناختي و عاطفي فراگير آن را بر جو رواني- اجتماعي چيره بر کلاس کرده اند. توانايي دانش آموزان در خودمهاري، از متغيرهاي مهم تاثيرگذار بر جو رواني- اجتماعي چيره بر کلاس است که در اين پژوهش تاثير آن بر ابعاد برخورد (اصطکاک)، همبستگي، انضباط، و رقابت در جو رواني کلاس بررسي شده است. براي اين کار، 494 دانش آموز دوره راهنمايي (240 پسر و 254 دختر) در شيراز به شيوه تصادفي گزيده شدند و به پرسش نامه هاي جو رواني کلاس و مقياس خودمهاري پاسخ گفتند. يافته ها نشان داد که تاثير دادوستدي خودمهاري و جنسيت بر جو رواني- اجتماعي چيره بر کلاس معنادار است. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |