پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 11:01 AM
1 : انديشه هاي نوين تربيتي پاييز و زمستان 1385; 2(3-4):7-25. |
بررسي مقايسه اي تاثير آموزش مهارت هاي خودگرداني و افزايش باورهاي خودبسنده گي بر كاركرد تحصيلي دانش آموزان دبيرستاني |
رضويه اصغر,لطيفيان مرتضي,فولادچنگ محبوبه |
در اين پژوهش، تاثير آموزش مهارت هاي خودگرداني و افزايش باورهاي خودبسنده گي بر كاركرد تحصيلي دانش آموزان بررسي شده است. 280 دانش آموز سال اول دبيرستان (141 دختر و 139 پسر) از دو مدرسه دخترانه و پسرانه شيراز انتخاب و به طور تصادفي در چهار گروه گواه، آموزش مستقيم، يادگيري هم كارانه، و يادگيري مستقل جاي گرفتند. در طول دوره آزمايشي، گروه گواه هيچ گونه برنامه آموزش خودگرداني و خودبسندگي نداشت. سه گروه ديگر، در يك برنامه آموزش مهارت هاي خودگرداني و خودبسندگي به مدت شش جلسه دو ساعته شركت كردند و با مهارت ها و چگونگي اجراي آن ها آشنا شدند. پس از آن، گروه آموزش مستقيم به شيوه كلاس هاي گروه گواه اداره مي شد، اما دانش آموزان گروه يادگيري همكارانه در بخشي از ساعت كلاسي با تشكيل گروه هاي هم كارانه، مهارت هاي آموخته شده را هنگام يادگيري به كار مي بردند و از هم سالان خود الگو مي گرفتند. آزمودني هاي گروه يادگيري مستقل واداشته شدند كه هنگام مطالعه در خانه، فرم بازبيني مطالعه را پر كنند و براي نمره گذاري به آموزگار بدهند. در همه گروه ها، پيش آزمون و پس آزمون پرسش نامه راه بردهاي انگيزشي براي يادگيري (MSLQ)، پرسش نامه راه بردهاي تنظيم انگيزش، آزمون خودبسندگي درس علوم زيستي، و آزمون پيشرفت تحصيلي درس علوم زيستي انجام شد. |
كليد واژه: خودگرداني، خودبسندگي، يادگيري، كاركرد تحصيلي، دانش آموزان |
نسخه قابل چاپ |