0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  11:01 AM

 8 : انديشه هاي نوين تربيتي پاييز و زمستان 1386; 3(4-3):119-135.
 
نظرگاه ها، رويکردها، و الگوهاي طراحي برنامه درسي تربيت بدني دوره ابتدايي
 
جوادي پور محمد,علي عسگري مجيد,كيامنش عليرضا,خبيري محمد
 
 
 

تربيت بدني به عنوان يکي از شاخه هاي علوم تربيتي، نقش موثري در تحقق اهداف تعليم و تربيت کودکان و نوجوانان ايفا مي نمايد. تربيت بدني داراي آثار و فوايد جسماني، شناختي و اجتماعي فراواني است که نقش و جايگاه آن را در نظام آموزشي توجيه مي نمايد. اين مقاله با هدف بررسي رويکردها و الگوهاي طراحي برنامه درسي تربيت بدني صورت گرفته است. پس از بررسي اسناد و مدارک و مباني نظري، خصوصيات و ويژگي هاي مذکور با استفاده از نظرات متخصصان تربيت بدني و برنامه ريزي درسي اعتبار يابي شده است. براي تعيين رويکردها و الگوهاي برنامه درسي، مجموعه اي از آنها تهيه و در اختيار متخصصان قرار گرفت. سپس بر اساس اهداف آموزشي و ويژگي هاي دانش آموزان دوره ابتدايي، نظرات آنها پيرامون رويکردها و الگوها با استفاده از مصاحبه، بررسي و در نهايت جمع بندي گرديد. رويکردهاي شيوه زندگي فعال، حرکات بدني و فردي - اجتماعي به عنوان رويکردهاي اصلي دوره ابتدايي شناخته شدند و الگوهاي تربيت بدني توسعه اي، انسان گرايي، آمادگي جسماني، آموزش حرکات بدني، مطالعات حرکت شناسي، تعليم و تربيت از طريق بازي، خودشناسي، آموزش بر مبناي مراحل رشد و آموزش مبتني بر مفاهيم، الگوهايي هستند که در اين زمينه معرفي شده اند. اما در دوره ابتدايي الگوهاي آموزش حرکات بدني، تعليم و تربيت از طريق بازي، مبتني بر فعاليت و آموزش بر مبناي رشد از بين الگوهاي مذکور به عنوان الگوهاي غالب شناخته شدند. رويکرد تلفيقي و استفاده از همه الگوها به تناسب پايه هاي تحصيلي مورد تاکيد متخصصان قرار گرفته است.

 
كليد واژه: رويکردهاي برنامه درسي، الگوهاي طراحي برنامه درسي، تربيت بدني، دوره ابتدايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها