پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 11:01 AM
8 : انديشه هاي نوين تربيتي پاييز و زمستان 1386; 3(4-3):119-135. |
نظرگاه ها، رويکردها، و الگوهاي طراحي برنامه درسي تربيت بدني دوره ابتدايي |
جوادي پور محمد,علي عسگري مجيد,كيامنش عليرضا,خبيري محمد |
تربيت بدني به عنوان يکي از شاخه هاي علوم تربيتي، نقش موثري در تحقق اهداف تعليم و تربيت کودکان و نوجوانان ايفا مي نمايد. تربيت بدني داراي آثار و فوايد جسماني، شناختي و اجتماعي فراواني است که نقش و جايگاه آن را در نظام آموزشي توجيه مي نمايد. اين مقاله با هدف بررسي رويکردها و الگوهاي طراحي برنامه درسي تربيت بدني صورت گرفته است. پس از بررسي اسناد و مدارک و مباني نظري، خصوصيات و ويژگي هاي مذکور با استفاده از نظرات متخصصان تربيت بدني و برنامه ريزي درسي اعتبار يابي شده است. براي تعيين رويکردها و الگوهاي برنامه درسي، مجموعه اي از آنها تهيه و در اختيار متخصصان قرار گرفت. سپس بر اساس اهداف آموزشي و ويژگي هاي دانش آموزان دوره ابتدايي، نظرات آنها پيرامون رويکردها و الگوها با استفاده از مصاحبه، بررسي و در نهايت جمع بندي گرديد. رويکردهاي شيوه زندگي فعال، حرکات بدني و فردي - اجتماعي به عنوان رويکردهاي اصلي دوره ابتدايي شناخته شدند و الگوهاي تربيت بدني توسعه اي، انسان گرايي، آمادگي جسماني، آموزش حرکات بدني، مطالعات حرکت شناسي، تعليم و تربيت از طريق بازي، خودشناسي، آموزش بر مبناي مراحل رشد و آموزش مبتني بر مفاهيم، الگوهايي هستند که در اين زمينه معرفي شده اند. اما در دوره ابتدايي الگوهاي آموزش حرکات بدني، تعليم و تربيت از طريق بازي، مبتني بر فعاليت و آموزش بر مبناي رشد از بين الگوهاي مذکور به عنوان الگوهاي غالب شناخته شدند. رويکرد تلفيقي و استفاده از همه الگوها به تناسب پايه هاي تحصيلي مورد تاکيد متخصصان قرار گرفته است. |
كليد واژه: رويکردهاي برنامه درسي، الگوهاي طراحي برنامه درسي، تربيت بدني، دوره ابتدايي |
نسخه قابل چاپ |