پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 11:00 AM
5 : انديشه هاي نوين تربيتي پاييز و زمستان 1386; 3(4-3):61-80. |
رابطه تعلل ورزي آموزشي با اهداف پيشرفت |
جوكار بهرام*,دلاورپور محمدآقا |
* بخش روان شناسي تربيتي، دانشگاه شيراز |
تعلل ورزي آموزشي يکي از شايع ترين مشکلات در سطوح مختلف تحصيلي است. در سال هاي اخير، تعلل ورزي به عنوان نوعي نقصان در خود - نظم جويي تعريف شده است. بر اين اساس، در پژوهش حاضر رابطه انواع جهت گيري هدف، به عنوان يکي از مولفه هاي خود - نظم جويي، و تعلل ورزي مورد بررسي قرار گرفت. در اين راستا، قدرت پيش بيني انواع هدف گرايي، شامل: تسلط گرايشي، تسلط اجتنابي، عملکرد گرايشي و عملکرد اجتنابي، برگرفته شده از مدل اليوت، و مک گرگور (2001)، در ميزان تعلل ورزي تحصيلي، آزموده شد. شرکت کنندگان پژوهش حاضر، 255 دانشجوي دختر (121) و پسر (134) رشته هاي مختلف تحصيلي در مقطع کارشناسي ارشد بودند. مقياس تعلل ورزي تحصيلي و پرسش نامه هدف پيشرفت، مورد استفاده قرار گرفتند. به منظور تعيين روايي ابزارهاي پژوهش از روش تحليل عاملي و براي تعيين پايايي از ضريب آلفاي کرونباخ استفاده شد. |
كليد واژه: تعلل ورزي، خودتنظيمي، اهداف پيشرفت، تمايزهاي جنسيتي |
نسخه قابل چاپ |