0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  11:00 AM

 : انديشه هاي نوين تربيتي پاييز و زمستان 1386; 3(4-3):41-60.
 
تبيين عناصر بنيادي پرورش تفکر
 
شمشيري بابك*
 
* دانشگاه شيراز
 
 

هدف مقاله حاضر، شناسايي مولفه هاي بنيادي تربيتي موثر در پرورش تفکر است. به عبارت ديگر، اين مقاله تحليلي درصدد است که نقش تعليم و تربيت را در پرورش تفکر تبيين نمايد. براي اين منظور حرکت از بنيادي ترين موضوع يعني تبيين ماهيت تفکر، به شيوه اي گام به گام آغاز شده است. در اين سير منطقي، به تدريج عوامل موثر و وابسته به تفکر و همچنين شرايط ايجاد آن مورد شناسايي قرار گرفته اند. نتايج حاصل از اين بررسي دلالت بر آن دارند که ابعاد مختلف انديشه يعني تفکر منطقي، تحليلي، انتقادي، خلاق و حتي شهودي، به سادگي قابل تفکيک از يکديگر نبوده و لذا به منظور نيل به موفقيت، همگي آنها بايد مورد توجه قرار گرفته و پرورش يابند. براي پرورش اين ابعاد نيز لاجرم مي بايست کليت يکپارچه فرد مورد ملاحظه قرار گيرد. چرا که فرايند تفکر بدون تعامل عاطفي و عملي فرد انديشنده با موضوع انديشه، تحقق نمي يابد. در گام بعدي مشخص شد که تعامل عاطفي و عملي فرد در شرايط تجربه يعني مواجهه با موقعيت هاي حل مساله اي امکان پذير است. مواجهه تجربه گرايانه و تداوم آن در مرتبه هاي بعدي، زمينه را براي تغييرات دروني فرد و تشکيل برخي منش ها و سازه هاي شخصيتي در وي فراهم مي آورد. منش هايي که به نوبه خود شرط لازم براي پرورش تفکر هستند. از سوي ديگر، در بخش بعدي مقاله شرايط اجتماعي يا به تعبيري، فرهنگي لازم براي ايجاد آمادگي هاي ضروري در فرد مورد بحث و بررسي قرار گرفت. به طور خلاصه نتايج نشان مي دهد که فرهنگ دموکراتيک هم در مقوله سياست و هم در بعد تعليم و تربيت، عمده ترين و دربرگيرنده ترين مولفه فرهنگي پيش نياز براي پرورش تفکر است.

 
كليد واژه: تعليم و تربيت، تفکر، تفکر انتقادي، تفکر منطقي، خلاقيت، شهود، فرهنگ، دموکراتيک
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها