پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 11:00 AM
2 : انديشه هاي نوين تربيتي پاييز و زمستان 1386; 3(4-3):7-20. |
کارآيي دروني گروه هاي آموزشي متوسطه و رابطه آن با عملکرد تحصيلي دانش آموزان دبيرستان هاي استان خوزستان |
برومندنسب مسعود,اميديان مرتضي,رفيع نيا محمدحسين |
هدف تحقيق حاضر، بررسي ديدگاه مديران و دبيران در رابطه با کارايي دروني گروه هاي آموزشي و همچنين رابطه کارآيي گروه هاي آموزشي با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دبيرستان هاي استان خوزستان است. روش تحقيق حاضر از نوع توصيفي همبستگي است. به اين منظور، ضمن بررسي وضع موجود با توجه به ديدگاه کارشناسان و دبيران، رابطه کارآيي گروه ها با عملکرد تحصيلي (ميزان قبولي در کنکور و معدل قبولي در امتحانات نهايي و ميزان مقام هاي علمي در المپيادها) مورد بررسي قرار مي گيرد. نمونه مورد مطالعه در اين پژوهش شامل 799 نفر از دبيران و مديران دبيرستان هاي استان خوزستان است که به طور تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. ابزار جمع آوري داده ها، پرسش نامه اي با 52 گويه به صورت ليکرت 3 مقياسي است. همچنين، اطلاعات مربوط به دانش آموزان و سنجش کارآيي گروه ها از پرونده ها و مدارک موجود در آموزشگاه ها و ادارات آموزش و پرورش به دست آمد. براي تجزيه و تحليل داده ها از روش تحليل عوامل، ضريب همبستگي و مجذور خي استفاده شد. نتايج نشان دادند مديران و دبيران اعتقاد دارند گروه هاي آموزشي نتوانسته اند زمينه مناسب براي کسب مهارت هاي مربوط به طراحي آموزشي را فراهم آورند. همچنين، آنها اعتقاد دارند گروه هاي آموزشي نتوانسته اند دبيران را با رويکردهاي آموزشي آشنا سازند و نيز به نظر آنها گروه هاي آموزشي در زمينه پرورش خلاقيت و بروز انديشه هاي نو در مسايل آموزشي موفق نبوده اند. در حالي که به نظر دبيران گروه هاي آموزشي در گسترش استفاده صحيح از روش هاي ارزش يابي موفق بوده اند. همچنين دبيران و مديران اعتقاد دارند که گروه هاي آموزشي از نظر ساختاري داراي نقايص و مشکلاتي هستند. در نهايت، فرضيه رابطه کارايي دروني گروه هاي آموزشي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان تاييد شده و بين سه شاخص عملکرد تحصيلي و ميزان کارآيي دروني گروه ها، رابطه مثبت و معني داري وجود دارد. |
كليد واژه: کارآيي دروني، گروه هاي آموزشي، عملکرد تحصيلي، دبيران و مديران |
نسخه قابل چاپ |