پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:58 AM
5 : انديشه هاي نوين تربيتي بهار 1388; 5(1):93-114. |
اثربخشي نقشه مفهومي بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در دروس زيست شناسي، روان شناسي و فيزيك |
مصرآبادي جواد*,استوار نگار |
* دانشگاه تربيت معلم آذربايجان |
نقشه مفهومي يكي از راهبردهاي ياددهي- يادگيري است، كه مي تواند يادگيري معنادار را در فراگيران تسهيل كند. مقاله حاضر بر اساس يافته هاي پژوهشي تدوين شده است كه در آن ميزان اثربخشي استفاده از نقشه مفهومي در يادگيري دروس زيست شناسي، روانشناسي و فيزيك ارزيابي شد. براي اين منظور از يك طرح نيمه آزمايشي با پيش آزمون و پس آزمون استفاده شد. 12 كلاس درسي به روش نمونه گيري هدفمند (6 كلاس آزمايش و 6 كلاس كنترل) انتخاب شدند كه در گروه هاي كنترل فراگيران به شيوه مرسوم درس هاي مذكور را ياد گرفتند و در گروه هاي آزمايشي مطالب درسي در قالب نقشه هاي مفهومي به دانش آموزان ارايه شد. همچنين دانش آموزان اين كلاس ها خود نقشه هاي مفهومي مطالب تدريس شده را تهيه كردند. تاثير اين كاربندي بر پيشرفت تحصيلي فراگيران در اين دروس از طريق آزمون هاي پيشرفت تحصيلي با شاخص هاي مقبول روايي و پايايي اندازه گيري شد. يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهند كه ارايه آموزش مبتني بر نقشه مفهومي در مقايسه با روش هاي مرسوم بر نمره هاي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در دروس زيست شناسي و روانشناسي تاثير مثبتي داشت، اما كاربرد نقشه مفهومي در افزايش نمره هاي درس فيزيك موثر واقع نشد. |
كليد واژه: آموزش علوم، نقشه مفهومي، پيشرفت تحصيلي، يادگيري معني دار |
نسخه قابل چاپ |