0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  10:58 AM

 3 : انديشه هاي نوين تربيتي بهار 1388; 5(1):51-69.
 
بررسي مفاهيم صلح و خشونت در سينماي دفاع مقدس
 
مرتضوي فهي فاطمه*,منادي مرتضي
 
 
 

پژوهش حاضر، با در نظر گرفتن سينما، به عنوان تاثيرگذارترين ابزار يادگيري مشاهده اي، و انتخاب ژانر دفاع مقدس، به عنوان مهمترين گونه سينماي ملي، مفاهيم صلح و خشونت را بررسي كرده است. بدين منظور، با استفاده از روش نمونه گيري هدفمند، دو فيلم از هر دهه (از آغاز جنگ تحميلي عراق عليه ايران و تاكنون) كه جمعا شش فيلم را شامل است، برگزيده و توسط سياهه نشانگان صلح و خشونت پژوهشگر ساخته، محتواي فيلمها را از منظر صلح و خشونت تحليل كرده است.
نتايج به دست آمده از اين پژوهش كيفي نشان دهنده آن است كه اغلب فيلم هاي دفاع مقدس خشونت را ترويج مي كنند و تعداد انگشت شماري در اين ميان وجود دارند، كه مبلغ صلح هستند. اصولا فيلم ها به جاي توجه به جنگ، مقدس، آرماني و الهي نشان دادن آن، اثرات مخرب جنگ را بر انسان ها بررسي مي كنند و فيلم هايي كه انسان،‌ روابط انساني، نوع دوستي و همدلي را چيره بر هر گونه جنگ و دشمني به تصوير مي كشند، بيشتر منادي صلح هستند. و فيلم هايي كه قصد قهرمان سازي جنگ يا گروه خاصي مثل رزمندگان و دست اندركاران جنگ را دارند و به بهانه نوع دوستي، به زبان خشونت از آشتي سخن مي گويند بيشتر مبلغ خشونت هستند
.

 
كليد واژه: صلح، خشونت، سينماي دفاع مقدس، يادگيري مشاهده اي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها