پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:58 AM
5 : انديشه هاي نوين تربيتي پاييز 1387; 4(3):105-125. |
کميت و کيفيت توليد علم در دانشگاه هاي ايران |
ابراهيمي سعيده*,حياتي زهير |
* دانشگاه شهيد چمران اهواز |
سنجش و مقايسه کمي و کيفي انتشارات علمي دانشگاه ها در قالب گروه هاي دانشگاهي از شيوه هاي بسيار مفيد براي ارزيابي نسبي توليدات علمي اين گروه ها، بر مبناي امکانات و فرصت هاي موجود است. به همين منظور و در جهت ارتقا سطح کيفي تحقيقات علمي در دانشگاه ها، پژوهش حاضر انتشارات علمي دانشگاه هاي ايران در پايگاههاي استنادي Web of Science ISI را در يک دوره ده ساله (2006-1997)، بر مبناي شاخص هاي کمي و کيفي علم سنجي (انتشارات، استنادات، عامل اثرگذار، درصد مدارک استناد شده) در قالب سه گروه (دانشگاه هاي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، دانشگاه هاي وابسته به وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و ساير دانشگاه ها) مقايسه و بررسي کرده است. پژوهش به روش پيمايشي انجام شده است. جامعه پژوهش را کل دانشگاه هاي ايران تشکيل داده است، که در پايگاه هاي استنادي موسسه اطلاعات علمي (ISI) انتشارات علمي داشتند. نمونه گيري بر مبناي تحقيقات گارفيلد، به صورت قضاوتي غيراحتمالي بوده و 64 دانشگاه را شامل شده است که حداقل 25 توليد علمي در اين دوره زماني در پايگاه هاي استنادي (نمايه استنادي) علوم، نمايه استنادي علوم اجتماعي، نمايه استنادي هنر و علوم انساني) داشته اند. داده هاي لازم از طريق ابزار تحليلي پايگاه هاي مذکور گردآوري شده و به روش آمار توصيفي و استنباطي و با استفاده از نرم افزار آماري SPSS نسخه 13، تجزيه و تحليل شد. |
كليد واژه: توليد، استناد، تاثير استنادي، درصد مدارک استناد شده، دانشگاه هاي ايران، شاخص هاي کمي، شاخص هاي کيفي |
نسخه قابل چاپ |