پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:53 AM
5 : انديشه هاي نوين تربيتي بهار و تابستان 1387; 4(1-2):81-97. |
تبيين و تحليل تعليم و تربيت از منظر پساساختارگرايي |
سجادي سيدمهدي*,دشتي زهرا |
* گروه تعليم و تربيت، دانشگاه تربيت مدرس |
پساساختارگرايي به عنوان شاخه اي از پست مدرنيسم ويژگيهايي چون ساختار شکني، نفي فرا روايتها، انکار حقايق مطلق، تمرکز زبان و فرهنگ، کثرت گرايي، تمرکز زدايي از عقل و عقلانيت و نفي بازنمايي را دارد. تبيين و تحليل ويژگي هاي مذکور و بيان دلالتهاي اين نظريه براي عناصر و اجزاي فرايند تعليم و تربيت از جمله اهداف تدوين اين مقاله است. با مطالعات انجام شده درباره نسبت ويژگي هاي پساساختار گرايي با تعليم و تربيت اين نتيجه حاصل شده است که پساساختارگرايي دلالتها و پيامدهايي، از جمله تاکيد بر تفکر انتقادي، بهبود فرهنگ عمومي، تدارک زمينه هايي براي مطالعات فرهنگي و اجتماعي، نفي معيارهاي استاندارد براي ارزيابي هاي تربيتي، ترديد در اهداف تربيتي از پيش تدارک شده را براي تعليم و تربيت در بردارد. يکي از رسالتهاي تدوين اين مقاله، تحليل و تبيين نتايج کاربرد نظريه پساساختار گرايي در تعليم و تربيت است. |
كليد واژه: پساساختار گرايي، ساختار شکني، تمرکز زدايي، نفي حقيقت مطلق، برنامه درسي، فراروايتها |
نسخه قابل چاپ |