پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:53 AM
3 : انديشه هاي نوين تربيتي بهار و تابستان 1387; 4(1-2):45-62. |
روش تدريس در هرمنوتيک فلسفي گادامر |
چناري مهين* |
* گروه علوم تربيتي، دانشكده علوم انساني، دانشگاه قم |
روش هاي تدريس در تعليم و تربيت مبحث مهمي را شامل مي شود. مقاله حاضر، روش تدريس مبتني بر پرسشگري در تعليم و تربيت را با توجه به هرمنوتيک گادامر بررسي مي کند. در ابتدا، به تفاوت بين پرسش و توضيح مطلب از ديدگاه گادامر توجه کرده، برخي تفاوت ها و شباهت هاي بين اين دو، مد نظر قرار مي گيرد. پس از آن، مفهوم «سوال حقيقي» از نظر گادامر، و امکان طرح چنين پرسشي از سوي معلمان بررسي مي شود. سپس، درباره سه ويژگي روش پرسشگري با توجه به هرمنوتيک فلسفي گادامر بحث مي شود. اين سه ويژگي عبارت از: لاينفک بودن روش از محتوا، فروتني (اذعان به ناکامل بودن دانسته هاي فرد) و دوري بودن مي باشد. |
كليد واژه: تعليم و تربيت، هرمنوتيک فلسفي، گادامر، پرسشگري، اقتدار |
نسخه قابل چاپ |