0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  10:51 AM

 1 : انديشه هاي نوين تربيتي بهار 1388; 5(1):9-33.
 
شاخص هاي ارزشيابي از عملكرد تحصيلي و ميزان كاربست آن توسط اعضاي هيات علمي
 
شريفيان فريدون*,نصر احمدرضا,عابدي لطف علي
 
* دانشگاه اصفهان
 
 

هدف اين مقاله، در ابتدا معرفي شاخص هاي ارزشيابي از عملكرد تحصيلي دانشجويان از ديد استادان نمونه كشوري و سپس تعيين ميزان كاربست آن توسط اعضاي هيات علمي دانشگاه اصفهان است. در اين پژوهش از هر دو روش كمي و كيفي استفاده شده است. در بخش كيفي، با استادان نمونه كشوري مصاحبه شده و در بخش كمي، عملكرد اعضاي هيات علمي دانشگاه اصفهان با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بررسي شده است. جامعه بخش كيفي تحقيق استادان نمونه كشوري دانشگاههاي اصفهان، صنعتي اصفهان و علوم پزشكي اصفهان است كه براي انتخاب آنها با توجه به حجم كم جامعه (n=15) نمونه گيري نشده وبا همه آنها مصاحبه شده است. جامعه بخش كمي، اعضاي هيات علمي دانشگاه اصفهان هستند. براي انتخاب آنها از روش نمونه گيري طبقه اي متناسب با حجم استفاده شده است. براي ارزيابي عملكرد افراد انتخاب شده، 1245 دانشجوي زن و مرد سالهاي سوم و چهارم مقطع كارشناسي در تحقيق شركت داده شدند.
يافته هاي تحقيق نشان داد كه در بخش كيفي، استادان نمونه كشوري بر چهار
مقوله 1- تعيين اهداف، معيارها و رويه هاي ارزشيابي؛ 2- ارزشيابي مستمر؛ 3- نوع سوالهاي ارزشيابي،‌ چگونگي طراحي و نمره گذاري آنها؛ و 4- ارايه بازخورد و اطمينان دادن به دانشجويان از نتايج ارزشيابي تاكيد داشته اند. در بخش كمي، اعضاي هيات علمي دانشگاه اصفهان با كسب نمره 3.53 از 5 در حد متوسط به شاخص هاي ارزشيابي از عملكرد تحصيلي دانشجويان توجه داشته اند. عملکرد اعضاي هيات علمي بر حسب دانشكده و مرتبه علمي تفاوت معناداري نداشته است، اما عملكرد آنها بر حسب سابقه تدريس تفاوت معنادار داشته است.

 
كليد واژه: ارزشيابي از عملكرد تحصيلي دانشجويان، ارزشيابي مداوم، استاد نمونه كشوري، عضو هيات علمي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها