0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  10:50 AM

 

 7 : انديشه هاي نوين تربيتي تابستان 1388; 5(2):145-193.
 
بررسي تطبيقي برنامه درسي آموزش علوم در ايران و چند كشور جهان
 
جعفري هرندي رضا*,ميرشاه جعفري سيدابراهيم,لياقت دار محمد‌جواد
 
* دانشگاه اصفهان
 
 

اين مقاله برگرفته از يك پژوهش كيفي است كه با روش تطبيقي و به كمك الگوي بردي از يك طرف همچنين روش توصيفي تحليلي برنامه درسي آموزش علوم در چند كشور جهان، را بررسي كرده است. بدين منظور اسناد و مدارك مرتبط با موضوع در كشورهاي پيشرو در زمينه علوم و فن آوري (كشورهاي منتخب) گردآوري توصيف، تفسير، همجواري و مقايسه آنها انجام شد تا نتايج پژوهش آماده شود.
مقاله حاضر تلاش مي كند، عناصر اساسي برنامه درسي از جمله هدف ها، محتوا، روش هاي تدريس و شيوه هاي ارزشيابي آموزش علوم، را در كشورهاي منتخب مطالعه و بررسي كند. نتايج به دست آمده از اين پژوهش مي تواند به برنامه ريزان، مولفان كتاب هاي درسي و معلمان و ساير علاقه مندان كمك كند تا با ديد وسيع تري نسبت به تدوين بهتر برنامه درسي، تغيير برنامه درسي و انتخاب مناسب تر اهداف، محتوا، روش هاي تدريس و ارزشيابي اقدام كنند
.
نتايج به دست آمده، شباهت ها و تفاوت هاي ملاحظه پذيري بين اهداف، محتوا، روش هاي تدريس و شيوه هاي ارزشيابي در بين كشورهاي مورد مطالعه و ايران را نشان مي دهد. شباهت ها بيشتر در اهداف و محتوا و در اسناد مكتوب برنامه درسي يا برنامه درسي قصد شده موجود است، اما تفاوت ها بيشتر در روش هاي تدريس و شيوه هاي ارزشيابي ديده مي شود، هر چند در عمل فاصله ملاحظه پذيري بين كشور ايران با كشور هاي فوق در تمام عناصر ذكر شده وجود دارد كه جاي تامل دارد. البته، شايد بتوان آن را ناشي از اجراي برنامه درسي دانست كه در برنامه درسي كسب شده توسط دانش آموزان همان طور كه نتايج آزمون هاي تيمز نشان مي دهد تاثير مي گذارد. به هر حال، نتايج پژوهش هاي بيشتر در اين زمينه مي تواند موضوع را بهتر مشخص كند
.

 
كليد واژه: بررسي تطبيقي، برنامه درسي، آموزش علوم، هدف هاي آموزش علوم، محتواي آموزش علوم، روش هاي تدريس آموزش علوم، شيوه هاي ارزشيابي آموزش علوم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها