پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:50 AM
5 : انديشه هاي نوين تربيتي تابستان 1388; 5(2):103-123. |
بررسي تاثير آموزش مهارتهاي مديريت هيجان بر هوش هيجاني دانش آموزان مقطع راهنمايي |
كاظمي يحيي*,برماس حامد,آذرخرداد فاطمه |
* دانشگاه سيستان و بلوچستان |
هوش هيجاني در شكوفايي توانايي هاي افراد عاملي مهم است و با موفقيت، كارايي، سلامتي، رضايت از زندگي و به طور كلي با قدرت تفكر و هوش رابطه مثبت دارد. بنابراين، بررسي روش هاي پرورش هوش هيجاني به پرورش تمام اين توانايي ها در فرد مي انجامد. در همين راستا هدف از اين پژوهش بررسي تاثير آموزش "مهارت هاي مديريت هيجان" بر هوش هيجاني دانش آموزان است. محقق اين مهارت ها را براساس عوامل مختلف موثر بر هيجان در قالب برنامه آموزشي، تهيه كرده است. در اين تحقيق، از روش نيمه تجربي استفاده شده است و از روش نمونه گيري خوشه اي براي انتخاب 103 دختر و 124 پسر گروه نمونه استفاده شده است. ابزار اندازه گيري آزمون هوش هيجاني برادبري و گريوز (1384) بوده و براي تجزيه و تحليل داده ها از روش هاي آماري تحليل واريانس و تحليل كواريانس، كروسكال واليس و من ويتني استفاده شده است. يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهد كه آموزش مهارت هاي مديريت هيجان تفاوت معنا داري بين دو گروه آزمايش و كنترل از نظر هوش هيجاني را باعث شده است. همچنين در مولفه هاي هوش هيجاني ميان گروه هاي آزمايش و كنترل تفاوت معنا داري در زمينه خود آگاهي و مديريت رابطه مشاهده شد. بنابراين، يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهد كه آموزش مهارت هاي مديريت هيجان خصوصا در زمينه خود آگاهي و مديريت رابطه، افزايش هوش هيجاني دانش آموزان را باعث شده است. |
كليد واژه: هوش هيجاني، مديريت هيجان، دانش آموزان |
نسخه قابل چاپ |