پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:49 AM
1 : انديشه هاي نوين تربيتي تابستان 1388; 5(2):9-24. |
بررسي رابطه بين خودپنداري كودكان و شيوه هاي فرزند پروري والدين |
مزيدي محمد*,البرزي محبوبه |
* بخش مباني آموزش و پرورش دانشگاه شيراز |
هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه بين خود پنداري دانش آموزان و شيوه هاي فرزندپروري والدين و همچنين مقايسه خود پنداري دانش آموزان دختر و پسر به طور كلي و به تفكيك در زمينه هاي تحصيلي، اجتماعي، ورزشي و ارزشي بود. نمونه آماري مورد پژوهش 150 نفر دختر و پسر در مقطع پنجم ابتدايي شهرستان شيراز را شامل بود به منظور گردآوري اطلاعات از پرسشنامه زمينه يابي ادراك خود و پرسشنامه محيط خانوادگي استفاده شد. نتايج نشان داد كه بين خود پنداري كلي آزمودني ها و محيط خانوادگي گرم و حمايت پذير همبستگي مثبت و معناداري وجود دارد. بين خودپنداري دختران و محيط خانوادگي گرم و حمايت پذير نيز همبستگي مثبت و معناداري وجود دارد. از سوي ديگر بين خود پنداري كلي دختران و پسران تفاوت معناداري به نفع پسران وجود دارد. در بررسي مقوله هاي مختلف خود پنداري نتايج نشان داد كه تنها در خود پنداري تحصيلي ميان دختران و پسران تفاوت معناداري به نفع پسران وجود دارد. بررسي ها همچنين نشان داد كه دانش آموزان دختر و پسر براي نظر پدر و مادر خود نسبت به معلم و دوست اهميت بيشتري قائل هستند. در راستاي اين پژوهش پيشنهاد هايي ارايه شده است. |
كليد واژه: خودپنداري، تفاوت هاي جنسيتي، ابعاد محيط خانوادگي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |