پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:48 AM
1 : انديشه هاي نوين تربيتي پاييز 1388; 5(3):9-36. |
بررسي آثار فن آوري ارتباطي جديد (اينترنت، بازي هاي رايانه اي و ماهواره) بر تربيت اجتماعي، با تاکيد بر سازگاري دانش آموزان سال دوم دبيرستانهاي تهران |
احمدي پروين*,خادمي عزت,فتاحي بيات صديقه |
* دانشگاه الزهرا (س) |
تربيت اجتماعي به معني همسازي و همنوايي (سازگاري) فرد با ارزشها، هنجارها و نگرشهاي گروهي و اجتماعي است. به رغم اينکه تربيت اجتماعي افراد در گرو ارتباطات و تعاملات اجتماعي است، فن آوري هاي نوين اوقات زيادي از فرصت هاي نوجوانان را پر مي کند. برنامه هاي اين رسانه ها حاوي الگوهاي فرهنگي ويژه اي است که مي تواند بر تربيت اجتماعي نوجوانان موثر باشد. هدف از اجراي اين پژوهش بررسي آثار اين فن آوري ها بر تربيت اجتماعي استفاده کنندگان از آنها است (از آنجا که يکي از مولفه تربيت اجتماعي سازگاري است در اين پژوهش تاثير فن آوري ها بر سازگاري سنجيده مي شود). به اين منظور از بين دبيرستانهاي تهران به روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي 233 نفر از دانش آموزان دختر و پسر سال دوم دبيرستان مناطق 2 و 18 تهران انتخاب شدند و پرسشنامه سازگاري دانش آموزان دبيرستاني (AISS) و يک پرسشنامه محقق ساخته براي جمع آوري اطلاعات مورد نياز پژوهش اجرا شد. يافته هاي تحقيق به وسيله آزمون t.test و آزمون پيرسون تجزيه و تحليل شد، نتايج تحقيق رابطه معناداري را بين استفاده از فن آوري هاي نوين و سازگاري دانش آموزان آشکار نکرد. اما نشان داد که با افزايش مدت زمان استفاده از اينترنت و بازيهاي رايانه اي شاهد بهبود سازگاري خواهيم بود، همچنين با توجه به منفي بودن جهت رابطه متغيرهاي ميزان تماشاي ماهواره و ميزان سازگاري مي توان نتيجه گرفت که با افزايش مدت زمان تماشاي ماهواره شاهد کاهش سازگاري دانش آموزان خواهيم بود. |
كليد واژه: تربيت اجتماعي، سازگاري عاطفي، سازگاري اجتماعي، سازگاري آموزشي، فن آوري هاي ارتباطي، اينترنت، بازي هاي رايانه اي، ماهواره |
نسخه قابل چاپ |