پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:47 AM
7 : انديشه هاي نوين تربيتي تابستان 1390; 7(2):149-176. |
بررسي رويکردهاي مختلف در برنامه آموزش فلسفه براي کودکان و نسبت آن با برنامه درسي رسمي |
حسيني افضل السادات*,حسيني سيدحسام |
* دانشگاه تهران |
اگر يک نظام آموزشي بر آن است تا دانش آموختگان آن از آموزش و پرورشي متوازن و متعادلي بهره مند شوند، طبيعي است که به برنامه هاي مناسب تربيت فلسفي، فکري و استدلالي آن نظام به طور جدي توجه شود تا بروز خلاقيت ها و شايستگي هاي نهفته آنها امکان پذير شود و اين ضرورتي است که بسياري از کشورها به آن توجه کرده اند. در حال حاضر توسعه مهارت ها و برنامه هاي آموزش فلسفه براي کودکان در کشورهاي مختلف جهان از روند در حال رشدي برخوردار شده، و کشورهاي مختلف با توجه به نيازهاي آموزشي و بافت اجتماعي خود شکل خاصي از اين برنامه را در کشور خود پياده کرده اند. لذا با توجه به اين مهم در اين مقاله با روش توصيفي ـ تحليلي رويکردهاي مختلف اين برنامه بررسي و نسبت آنها با برنامه درسي رسمي تبيين شد. نتايج که به طور کلي دو رويکرد فلسفه در مقام فلسفيدن و فلسفه در مقام آموزش آرا فلاسفه در آموزش هاي فلسفي مطرح است. که به رويکرد فلسفيدن به واسطه برنامه فلسفه براي کودکان در کشورهاي مختلف توجه شده است. اما حضور اين برنامه در برنامه درسي کشورهاي مختلف تفاوت هايي را در پي داشته و به سه شيوه به آن توجه شده است: 1. به عنوان واحد درسي مستقل در برنامه درسي رايج، 2. به عنوان جاري شدن روش و روح فلسفيدن در کل برنامه درسي، 3. به صورت ترکيبي يعني هم به عنوان واحد درسي مستقل و هم به صورت تلفيق در دروس ديگر. |
كليد واژه: فلسفه براي کودکان، رويکرد، برنامه درسي، آموزش فلسفه |
نسخه قابل چاپ |