پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:47 AM
6 : انديشه هاي نوين تربيتي تابستان 1390; 7(2):130-146. |
پيگيري تاثير آموزش هاي شناختي - رفتاري بر کنترل خشم در معلمان دانش آموزان کم توان ذهني |
شكوهي يكتا محسن*,زماني نيره,جوادي آسايش سحرانه |
* دانشگاه تهران |
پژوهش حاضر با هدف ارزشيابي ميزان تاثير کارگاه هاي آموزش مديريت خشم بر معلمان در ارتباط با دانش آموزان کم توان ذهني طراحي و اجرا شد و اين پژوهش از نوع شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون - پس آزمون تک گروهي است. 31 معلم به روش نمونه گيري در دسترس از دو مدرسه ويژه کودکان کم توان ذهني در تهران به طور داوطلبانه در اين پژوهش مشارکت کردند. برنامه مديريت خشم هفته اي يک بار، به صورت گروهي و به مدت هفت جلسه دو ساعته براي آزمودني ها اجرا شد. شرکت کنندگان، مقياس ارزيابي خشم معلم را قبل و پس از دوره آموزشي و همچنين به منظور پيگيري نه ماه پس از مداخله تکميل کردند. نتايج تحليل واريانس با طرح اندازه گيري مکرر نشان دهنده اين بود که شدت خشم معلمان در موقعيت هاي خشم انگيز در ارتباط با دانش آموزان کم توان ذهني به طور معناداري کاهش يافت. همچنين در مرحله پس آزمون نسبت به پيش آزمون استفاده از راهبردهاي کنترل عصبانيت به لحاظ آماري افزايش ملاحظه پذيري داشته است؛ اما در مولفه بيان بيروني خشم تفاوت معناداري مشاهده نشد. يافته هاي پژوهش حاضر، همسو با نتايج پژوهش هاي ديگر تاييدي بر کارآيي مداخلات شناختي - رفتاري در کنترل خشم است. |
كليد واژه: مديريت خشم، معلمان دانش آموزان کم توان ذهني، رويکرد شناختي - رفتاري |
نسخه قابل چاپ |