0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  10:47 AM

 3 : انديشه هاي نوين تربيتي تابستان 1390; 7(2):53-82.
 
بررسي خردمندي دانشجويان علوم انساني و علوم پايه در فرآيند حل مساله و رابطه آن با باورهاي معرفت شناسي
 
هاشمي سهيلا*
 
* دانشگاه مازندران
 
 

اين پژوهش با هدف بررسي کيفيت دانش مرتبط با خردمندي دانشجويان و نقش آن در فرآيند حل مساله زندگي واقعي و همچنين بررسي سطح باورهاي معرفت ‏شناسي آنها و ارتباط آن با خردمندي انجام شد. با استفاده از روش نمونه‏ گيري طبقه ‏اي 101 نفر از دانشجويان کارشناسي و کارشناسي ارشد انتخاب شدند. داده‏ هاي مرتبط با خردمندي با استفاده از دستورالعمل ارزيابي عملکرد خردمندانه پارادايم برلين در قالب حل مساله و مصاحبه استاندارد شده و داده‏ هاي مرتبط با باورهاي معرفت ‏شناسي با استفاده از مصاحبه نيمه ساختار يافته قضاوت تاملي کينگ و کيچنر جمع ‏آوري شد. داده‏ هاي حاصل با استفاده از آزمون t گروه ‏هاي مستقل و ضريب همبستگي پيرسون تجزيه و تحليل شد. يافته ‏هاي پژوهش حاکي از آن است دانشجويان از لحاظ سطح دانش مرتبط با خردمندي از حد متوسط بسيار پايين ‏تر بوده‏ اند و ميان دانشجويان کارشناسي و کارشناسي ارشد، در خردمندي تفاوت معنا‏داري وجود نداشت، اما ميان دانشجويان گروه تحصيلي علوم انساني و علوم پايه تفاوت معنا‏داري مشاهده شد. از لحاظ سطح باورهاي معرفت‏ شناسي دانشجويان بين دو سطح پيش تاملي و شبه تاملي قرار داشتند. ميان دانشجويان علوم انساني و علوم پايه، از لحاظ قضاوت تاملي تفاوت معنا‏داري وجود نداشت، اما ميان دانشجويان کارشناسي و دانشجويان کارشناسي ارشد تفاوت معنا‏داري وجود داشت. همبستگي بين خردمندي و باورهاي معرفت ‏شناسي در حد نسبتا ضعيف است.

 
كليد واژه: خردمندي، باورهاي معرفت ‏شناسي، قضاوت تاملي، حل مساله
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها