پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:47 AM
3 : انديشه هاي نوين تربيتي تابستان 1390; 7(2):53-82. |
بررسي خردمندي دانشجويان علوم انساني و علوم پايه در فرآيند حل مساله و رابطه آن با باورهاي معرفت شناسي |
هاشمي سهيلا* |
* دانشگاه مازندران |
اين پژوهش با هدف بررسي کيفيت دانش مرتبط با خردمندي دانشجويان و نقش آن در فرآيند حل مساله زندگي واقعي و همچنين بررسي سطح باورهاي معرفت شناسي آنها و ارتباط آن با خردمندي انجام شد. با استفاده از روش نمونه گيري طبقه اي 101 نفر از دانشجويان کارشناسي و کارشناسي ارشد انتخاب شدند. داده هاي مرتبط با خردمندي با استفاده از دستورالعمل ارزيابي عملکرد خردمندانه پارادايم برلين در قالب حل مساله و مصاحبه استاندارد شده و داده هاي مرتبط با باورهاي معرفت شناسي با استفاده از مصاحبه نيمه ساختار يافته قضاوت تاملي کينگ و کيچنر جمع آوري شد. داده هاي حاصل با استفاده از آزمون t گروه هاي مستقل و ضريب همبستگي پيرسون تجزيه و تحليل شد. يافته هاي پژوهش حاکي از آن است دانشجويان از لحاظ سطح دانش مرتبط با خردمندي از حد متوسط بسيار پايين تر بوده اند و ميان دانشجويان کارشناسي و کارشناسي ارشد، در خردمندي تفاوت معناداري وجود نداشت، اما ميان دانشجويان گروه تحصيلي علوم انساني و علوم پايه تفاوت معناداري مشاهده شد. از لحاظ سطح باورهاي معرفت شناسي دانشجويان بين دو سطح پيش تاملي و شبه تاملي قرار داشتند. ميان دانشجويان علوم انساني و علوم پايه، از لحاظ قضاوت تاملي تفاوت معناداري وجود نداشت، اما ميان دانشجويان کارشناسي و دانشجويان کارشناسي ارشد تفاوت معناداري وجود داشت. همبستگي بين خردمندي و باورهاي معرفت شناسي در حد نسبتا ضعيف است. |
كليد واژه: خردمندي، باورهاي معرفت شناسي، قضاوت تاملي، حل مساله |
نسخه قابل چاپ |