پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:47 AM
2 : انديشه هاي نوين تربيتي تابستان 1390; 7(2):33-51. |
رابطه بين هوش هيجاني و سبک مديريت تعارض مديران در مدارس راهنمايي و متوسطه استان هاي خراسان رضوي، شمالي و جنوبي |
كردنوقابي رسول*,اشكان مريم,ميرزايي رافع مهري |
* گروه روانشناسي، دانشگاه بوعلي سينا |
اين پژوهش رابطه بين هوش هيجاني مديران و سبک مديريت تعارض آنها را بررسي کرده است. هوش هيجاني بيان کننده توانايي فرد در شناسايي، ارزيابي و بيان عواطف و هيجانات است به گونه اي که عملکرد، بهبود روابط و تسهيل فرايند تفکر را افزايش مي دهد. از طرف ديگر، وجود تعارض در هر سازماني امري اجتناب ناپذير است. از اين رو شيوه اي که مديران در رويارويي با تعارض بکار مي برند، سبک آنها را نشان مي دهد. مديران با پنج سبک رقابت، همکاري، ايثار، اجتناب و مصالحه با تعارض برخورد مي کنند. 600 نفر از ميان مدير دوره هاي تحصيلي راهنمايي، متوسطه و پيش دانشگاهي استان هاي خراسان رضوي، شمالي و جنوبي، با استفاده از روش خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شد. از اين تعداد 589 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. براي تعيين سبک مديريت تعارض از آزمون سبک مديريت تعارض رابينز و براي سنجش هوش هيجاني از پرسشنامه هوش هيجاني شرينک استفاده شد. داده ها با استفاده از روش همبستگي و آزمون t تجزيه و تحليل شد. نتايج نشان داد که بين هوش هيجاني و سبک همکاري و سبک اجتناب همبستگي مثبت و بين هوش هيجاني و سبک ايثار و سبک رقابت همبستگي منفي وجود دارد، اما بين هوش هيجاني و سبک مصالحه همبستگي معناداري مشاهده نشد. از طرف ديگر، بين هوش هيجاني مديران در مقاطع راهنمايي و دبيرستان تفاوت معناداري ديده نشد و بين سبک مديريت تعارض مديران در مقطع راهنمايي و دبيرستان فقط در ميزان استفاده از سبک مصالحه تفاوت معنادار وجود داشت. مديران دبيرستان بيشتر از مديران راهنمايي از سبک مصالحه استفاده مي کردند. |
كليد واژه: هوش هيجاني، سبک هاي مديريت تعارض، مديران مدارس، دوره تحصيلي راهنمايي و متوسطه |
نسخه قابل چاپ |