پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:44 AM
5 : انديشه هاي نوين تربيتي بهار 1389; 6(1):95-126. |
راهکارهاي ارتقا اثربخشي دوره هاي آموزشي در سازمان ها |
آهنچيان محمدرضا*,ظهورپرونده وجيهه |
* دانشگاه فردوسي |
اين پژوهش به منظور تشخيص عوامل موثر بر اثربخشي دوره هاي آموزشي کارکنان به اجرا در آمد. هدف اصلي آن بود که از طريق دستيابي به اهداف پژوهش راهکارهايي براي ارتقا سطح اثربخشي دوره هاي آموزشي شرکت برق منطقه اي خراسان پيشنهاد شود. به اين منظور ديدگاه کارکنان و مديران درباره 6 عنصر اصلي برنامه هاي آموزشي يعني نيازسنجي، محتواي منابع يادگيري، مربي، روش، شرايط اجرا و ارزشيابي بررسي شد. براي پاسخ به 6 سوال پژوهش روش پيمايشي برگزيده شد. پرسشنامه محقق ساخته به کمک منابع ارزيابي موجود در شرکت، منابع علمي معتبر و مشورت با صاحب نظران، شامل 26 سوال بسته پاسخ، طراحي و تاييد اعتبار شد. داده ها از طريق توزيع پرسشنامه ميان 220 تن از کارکنان و اجراي مصاحبه هاي نيمه ساخت يافته با 6 تن از مديران ارشد جمع آوري شد. يافته ها نشان داد که در بين عناصر اصلي يک دوره آموزشي به ترتيب روش آموزش و شرايط اجرا، اثرگذارتر از نيازسنجي، محتواي يادگيري، مربي و ارزشيابي هستند. در پايان مقاله، سياهه ارزشيابي پيش از اجراي برنامه و رهنمودهايي براي مديران در راستاي ارتقا اثربخشي دوره هاي آموزشي ارائه شده است. |
كليد واژه: سنجش اثربخشي، دوره هاي آموزش ضمن خدمت، شرکت دولتي |
نسخه قابل چاپ |